Era svin – Mattias Alkberg

av strambergare

Det är något om döden
Ensamhet i universum
Änglar
Delen om änglars dun fick mig att ledsamt le
På kulturnyheterna sa de något om barns dödsannonser
Avsaknad av personlig koppling
Spelar ingen roll
Man gråter åt döda barn

Trumpetmaskinen på framsidan
Jag tycker att den är ful

Långa haranger
Jag älskar de långa harangerna
Hangarer man vill befinna sig i
Sitta kvar i villa sig bort i
Fly från

Varför skulle orden tryta
Det finns ingen anledning
Diskursiv och oformlig retas med publiken
Långt ifrån knytnäven
Mer ett sätt att långsamt leta sig in i en själv
Men vad ska en marknadsföringsassistent
Med lång utbildning göra
Jo sitt jobb
Då blir det så
Staplar klyschor
Det är synd

Formen är redan prestenterad
Möjligtvis även parafraserad

Hela tiden håller tiden på att ta slut
Jag känner inte igen mig i det
Men kan leva mig in i det
Har sett många som känt så
Gamla
Unga
Barn
De döda är likställda med tanken

Jag älskar formatet
Den är behaglig
Bra formgivning
Jag älskar skrivmaskinssmattret
Jag älskar att gud är närvarande
Det förtjänar den

Dikter är svåra
De tränger sig in
Går aldrig att bedöma i en skala om bra eller dåligt
Det är också svårt
En vän till mig skriver dikter
Jag är den enda som får läsa
Han skäms inte över dem
Men är ändå rädd
Man öppnar ju kroppen på ett annat sätt
Än när man nakenbadar
Men inte långt ifrån

Hjärnan spelar alltid spratt
Det är konstigt
Den lurar oss hela tiden
Säger att nu ska du sova
Så går vi till sängs
Men väl där säger hjärnan att nu kan du inte sova
För du ska tänka på vilken idiot du är
Hela natten

Jag älskar att motorvägen heter efyran
Det tog ett tag innan jag förstod
Men jag har å andra sidan inte körkort

När han säger att han vill lyssna på
Burzum
Vill jag ge en kram
För jag vet precis hur det känns
När allt är piss och det enda man kan göra är att vända sig åt en norsk rasist
För han är den enda dåren här
Som kan förmedla det man vill

Jag undrar ibland om jag tillhör svinen

Min favorit handlar om alkade tjejer

Paddington finns där
Det är fint
Det är mycket snö också
Då tror jag att det är för att det har något med norrland att göra
Men jag vill tro att det bara är för att snö ligger bra i munnen
Hon som sjöng om svindlande höjder bor inte i norrland
Hon sjöng en hel skiva om snö
Här omnämns endast några gånger
Det har inget med norrland att göra
Fast ändå kanske
Fast kanske inte

Det är fint att tänka bakåt
På historien
Innan jag blev jag och du blev du och alla här fanns
Det fanns ju några då också
Som byggde och hade sig
Vissa av dem lever än
Och de kan säga hur det var
När de flydde i båtar
Från män i mustasch
Hur fånigt den än är ska man aldrig glömma
Det må låta som att man gör sig dummare än vad man är
Lixom amerikanskt
För det är ju en självklarhet
Men jag har sett vissa
De har glömt
Och försöker skriva om historien
Så den passar nu
Nu är allt vitt
Det är fegt
Faktiskt överjävligt

Tack matti
Tack för dikterna
Tack för din nya bok