Atlantean Kodex – The White Goddess

av strambergare

18367

Lyssnar på Atlantean Kodex nya upphaussade album The White Goddess. Och, ja, jag är ju inte direkt något metalfan, men det är faktiskt rätt bra skit.

Albumet får mig också att tänka på den vanliga morgontidningsfrågan; Är manligheten i kris?

Och jag vet int om jag har nå bra svar på den frågan, men en sak är säker, om något som musikaliskt låter som manlighet i kris, så är det metal.

Dessa gälla track and field-gitarrer, de travlopps-field recordade trummorna, den lille läderbyxklädda bergsbestigarmannen i alldeles för långt och frasigt hår som ropar långa latinlexikonsuppslagna sentenser.

Ja, om inte detta är manlighet i kris så vete fan. Den sista utposten där män uppenbarligen kan pyssla med vad sjutton helst som dom vill och fortfarande framstå som tuffa.

Och det är inte en metaldiss, eller lite är det ju, men jag gillar ju också det här ibland. The White Goddess är ett finfint album, lika tungt som ultrafjantigt, härligt storslaget och faktiskt rätt gulligt.

