Batman and Robin – Grant Morrison m fl

av strambergare

Batman_and_Robin_1_2

Min resa tillsammans med Grant Morrisons Batman-epik har varit väldigt snårig och lång, och det kommer nog ta ett tag till innan den är slut.

Men, i alla fall, nu i helgen har jag suttit självförvållat fastkedjad framför Final Crisis och Morrisons Batman and Robin-svit. Älskade Final Crisis, eller älskade å älskade, jag tyckte väldigt mycket om den åtminstone, den var förvisso en ren efterapning av JLA-serien Rock of Ages Morrison skrev tio år tidigare, bara mer episk, FC är som en oborstad best med världens mest välputsade svans. Och den serien skulle man säkerligen kunna skriva ett antal ointressanta c-uppsatser om, så det skiter jag i och går direkt över till B&R.

Om Frank Quietly hade tecknat hela den här sviten, gudars vilken klassiker det hade varit. Alltså på riktigt. Den hade varit uppe DÄR och lyst och frodats och mått bra i glansen.

Men nej då.

I seriens upplösning, när man är i sitt mest uppeggande hur-ska-det-gå???-mode, vad händer då? Då tar man in den största sopan jag någonsin sett teckna en serie. Hen heter tydligen Frazer Irvning och jag kommer viga hela livet åt att hata hans konst. Kunde han inte bara fått verka som en sunkig undergroundtecknare i nån brittisk farsot.

Alltså helvete vad fult och, ja, äckligt, rent fysiskt beklämmande uselt tecknat det är. En häpnar och ger upp hoppet.

Hur kan nån ha godkänt detta? Det är som en sammanslagning av bottenskrapet på devianart. Hur kan han få gå in och teckna upplösningen på en av de finast skrivna Batmanhistorier jag läst? Morrison är verkligen i sitt esse, att läsa dialogen och hur serien byggs upp och byggs upp och byggs ihop, det är mästerligt och otroligt roligt. För att vara blod och elände och spänning, så skrattade jag väldigt ofta åt hur genuint skoj det är.

Men så i sista ”boken”/samlingen kommer då denne Irving.

Ja, jag fattar bara inte. Bildgoogla runt lite så får ni se hur makabert äckligt tecknat det är. Det är så extremt skevt och off, ofta är det bara en enda gröt samma färger och saknade texturer. HÄR hittade jag en sida. Jag orkar inte ens. Vad fan är det där? Alltså på riktigt? Kan någon uppskatta konsten i det där? Fyfan vilket antiklimax.

Men B&R är ändå helt klart värt det.

Men någon måste sätta sig ned och rita om de tre-fyra nummer Irving totalsabbat.

