Tårarna bara rinner

av strambergare

Jo, det verkar som att jag har en sån där dag idag. När tårarna bara rinner åt precis allting; av sorg, av glädje, åt smuts, åt blommor. Jag googlade upp frasen ”tårarna bara rinner” och det genererade ungefär en miljon träffar, så jag är ju inte ensam om det, vilket känns skönt. Att inte det bara är jag som är blödig här i världen lixom.

Det började som vanligt att jag vaknade upp lite nere sådär, tittade i taket och lyssnade på ett kattbråk utanför. Vanligtvis hade jag flugit upp och farit mot rutan om jag hade hört katter utanför. Men nu, när det till och med var bråk på gång, mäktade jag inte med nånting. Men jag gick upp å gjorde lite kaffe i alla fall, tänkte att det piggar väl upp. Nä, orkade inte ens dricka upp det. Då fattade jag vilken sorts dag det här skulle bli och det var bara att börja gilla läget.

Kollar upp lite vad andra vars tårar bara rinner känner. Det är en unge som ser sin febersjuke bror i armarna på sin andra bror och han finner det så fint att tårarna börjar rinna. En annan har blivit lämnad av sin käresta och en annan har ett dött foster i magen. Någon annan har gjort en låt med den titeln. En annan har tränat för mycket. Någon har dött. En annan får tårar av att tänka på hästar.

Och här sitter jag med nån slags torsdagsdepp. Addera till listan bara.

Men tårarna började rinna när jag tittade på det där Lou Reed-klippet ovan. Jag har aldrig gillat den skivan, den är lite sisådär va, och den här låten om glory love å fotbollstränare å gud vet vad, fan så rutten. Men så ser jag den där vackra mannen stå där med sin gitarr och har en närvaro jag nästan aldrig sett honom ha och så spelar bandet helt fantastiskt.

Klart jag lipar. Och i fem minuter tycker jag att det där gamla tråket är världens bästa låt. Just precis den där magin man alltid söker i musik. Det som resonerar rätt i kroppen.

And all your two-bit friends
have gone and ripped you off
They’re talking behind your back saying, man
you’re never going to be no human being
And you start thinking again
‘bout all those things that you’ve done
And who it was and what it was
and all the different things you made every different scene

Haha, usch vad sliten jag känner mig.

