The Story of Film

av strambergare

Skärmavbild 2013-06-06 kl. 22.38.19
Inte hört om den här serien tidigare och när jag såg den ligga bland Newsroom, Yohio och Modellpojkar på SVT Play, bidde jag ju inte direkt jättesugen på att kolla vad det var.

Men så ändrade jag mig och drog igång det i alla fall, fan vet, kanske har de lyckats göra nånting intressant om film.

Och ja, tamigsjutton om de inte har gjort det. Med ett lugnt och kärleksfullt tilltal och en essäistisk stil som inte vejar för infall, går berättaren igenom filmhistorien på ett pedagogiskt vis, utan att det blir pekpinnigt eller tråkigt. Första avsnittet var väldigt bra och att den vågar ta publiken på lika stort allvar som det som avhandlas, att slänga in Victor Sjöström, Godard och Lois Weber nämns som lika självklara pusselbitar i filmhistorien som vilken storhet som helst. Uppfriskande att inte dundrade på the american way.

Det sägs faktiskt en sak i den tio minuter långa inledningen som gjorde att jag förstod att det här är inte bara en snabbgenomgång av ”typ vad som hänt”, utan de här vill faktiskt berätta något på riktigt: Det är dags att revidera filmhistorien vi har i våra huvuden. Den är felaktig och rasistisk i sitt utelämnande.

Så jävla fint.

Nu har jag bara sett ett ynkaste avsnitt och jag är såklart medveten om hur hyllande larvig jag låter, men jag blev lite tagen. Hoppas, hoppas, hoppas att det håller sig lika intressant de resterande fjorton timmarna.

