Darling River – Sara Stridsberg

av strambergare

stridsberg-sara-darling-river
Ja jävlar hörrnini, det här var ju en resa utan dess like. Så jävla bra bok, men det är nog lite synd att jag inte läst Lolita, men det får jag väl råda bot på härnäst. Känns som att man vill ha koll på Nabokovs Dolores lite bättre, för att förstå (till fullo) Stridsbergs Doloroesvariationer. Alltså vad de baseras på, man fattar ju karaktärerna helt ut här, men ja, ni fattar.

Darling River är en sorglig och äcklig bok, men samtidigt så vacker, för allt äckel vävs in i ljuva ordalag. Gyttjiga underliv får en ingivelse av att vara något man småler med glädje åt, tills man kommer på sig själv med att vara sjuk i huvet. Och det här sättet att lägga ett vackert filter över händelserna är ju enastående. Alltså att lyckas genomföra det, för int fan är det många i det här landet som kan skriva vackert och att skriva vackert om smuts är ännu färre.

Men det skiftar ju med rent äckel också helt utan det diamantglänsande språket, och sorg, mest sorg. Till en början en härlig sorglös sorg, sockermunkar och horor, oh those were the days. Sen blir det svartare och svartare tills det till slut är slut.

Seriöst, jag känner mig rätt så tom nu efter den här sittningen. Helt orkeslös, fri från beskrivningar. Men jag älskar verkligen varför Stridsberg valde att skriva boken. Nabokov har tydligen i slut efterord till Lolita skrivit att han fick inspiration till boken via en artikel om en ritande apa i Frankrike. Grejen är att apan aldrig funnits och Stridsberg tyckte att det var så besynnerligt att ljuga om en sån sak och därifrån fick hon inspiration att spinna vidare (grovt förenklat här nu va). Det är en så himla rolig spiral.

Ja, jag venne. Ska nog sova istället. Om man vill kan man såklart gräva i den här boken i oändlighet med symboler och referenser, feministiska budskap, manliga synen och så vidare. Det har andra säkert redan gjort hundra gånger bättre än vad jag nånsin kommer orka sätta ihop. Vill mest rekommendera boken, läs den, den är riktigt jävla jättebra. God natt.

