Heidecker & Wood – Starting From Nowhere

av strambergare

tumblr_li58u3ugPr1qbzhx3

Efter att ha läst Weird Science asbra uppsamlingsheat om Tim Heidecker fick jag för mig att jag skulle lyssna på hans band, som omnämns i texten. Softrockpastisch känns annars som något man borde fly ifrån, men man blir ju ändå nyfiken när det kommer till Heidecker. Han är ju ändå fascinerande och jävligt rolig. Älskade dessutom hans Titanic-parodi han la upp innan Dylans, så det är väl inte otroligt att musiken är så hemsk. Och sen läser jag attt Wood varit med och producerat de flesta av ”låtarna” som gjorts till Tim and Eric Awesome Show, Great Job!, då lär det ju vara skrattfest.

Men där går man ju bet! Typ. För det är roligt, väldigt roligt ibland, men extremt subtilt. Istället är det välproducerad soft rock, yacht rock, folk rock, ja alla former av lustig rock som gjordes under 70-talet. Sån som gjordes med breda jävla penseldrag och gick in för att få publiken att sitta och gunga och ”må bra med ett glas vin i handen”.

Typiska artister/band av den sorten är väl Billy Joel, Chicago, Steve Miller Band etc. Men också lite andra större storheter som Neil Young, Fleetwood Mac och Jackson Browne har ju gjort potent soft rock.

Heidecker and Wood är verkligen nedkokningen av det här, de har plockat ut allt som gör genren njutbar, och allt som gör den så himla, himla tacksamt rolig. Typ som texterna, jag älskar verkligen de här nonsenstexterna, de är så allmängiltiga att de knappt har existensberättigande och är därför så himla roliga. Jag älskar låten Desert Island vars refräng med stor inlevelse öppnas med raden: There’s no street on the desert island. Det är lixom en så icke-text, det är så lite att bry sig om och därför väldigt roligt i samklang med den känslostarka musiken och den ömma rösten.

Ja, det är rätt avancerad humor faktiskt.

Och min favoritlåt, Wedding Song, en kärlekslåt där den megalomaniska mannen vaknar upp och vill gifta sig med ett one night stand.

You know that I’ll always love youYou know that I’ll always care
You know that I’ll always love you
You know that I’ll always be there

Men det mest förbluffande med skivan är att den faktiskt låter väldigt bra. Jag tycker på allvar att det är en fin skiva. De omfamnar och förlöjligar på samma gång, det är mycket kärlek i det.

