Foxygen – We are The 21st Century Ambassadors of Pease and Magic

av strambergare

Image

Om mashupakten Girl Talk vore ett instrumentalt popband, som bara satsade på 60/70-talsmusik, skulle det väl bli rätt nära vad Foxygen är. De ba tar all bra popmusik från den tiden och kör runt i en skål och hivar ut den på en skiva med perfekt poplängd.

Jag älskar att lyssna på skivan och bli alldeles varmt nostalgisk.
Åh Beatles. Åh Dylan. Åh Velvet Underground. Åh David Bowie. Åh Kinks. Åh The Byrds. Åh 13th Floor Elevator. Åh pop.

Jag såg att den låg på Pitchforks best new musik-lista och tänkte att det väl bara är nån ny trist, hajpad hipsterakt. Men icke, det är bara en hoppfull kärlekshälsning till gammal popmusik.

Bästa popplattan sedan Stornoways debut (satan vad jag längtar efter uppföljaren). Eller det kanske Foxygens förra platta var, det vet jag inte än, eftersom jag inte har lyssnat. Men det ska jag råda bot på så fort som jag bara kan. Men jag kommer nog att vara upptagen med den här ett tag.

