Allt faller

av strambergare

2247153415

Det finns ju något förkastligt i det snabba tyckandet och dömandet. Det är på alla sätt oärligt och dumt att inte låta det sjunka ned och låta reflexionerna komma naturligt. Men affekten har även den ett visst egenvärde, ibland i alla fall.

Såg som många andra (tror jag, fan vet jag) de två första avsnitten av den nya TV-sitcomen Allt faller. Att jag väljer att kalla den för sitcom är för att det är en sitcom, trots att det var förhandssnack i, vadå, typ ett år (!) om hur mörk och jävlig den här serien är. Visst är det mörka partier, men det är ju skämt på skämt på skämt. Som att de inte kan hålla sig, de har ju lett in en i tron om att de har hållit sig, men nä, det är jävligt runkigt hela tiden.

Jag tänkte avstå från att skriva ‘runkigt’, eftersom Gardell faktiskt runkar i andra svsnittet, men ordet ‘runkigt’ var det första som dök upp i skallen efter första avsnittet. Det finns något runkigt i luften när man ser programmet. Bara det att Anders S. Nilsson (den skrävlige skåningen från parlamentet) är med känns runkigt. Att det görs på TV4 är oerhört runkigt, tror att de bidrar till runkigheten. Att de inte får bli så jävla bra som det kunnat bli lixom.

Värst av allt är övertydligheterna i manus och framförande. Hela tiden ser man vad som ska komma, och hela tiden skämtas det.

Jag vet att jag får banna mig själv i det här. Det är jag som gått in med förutfattade meningar om vad det ska vara och så blir jag besviken att det inte är så som jag vill att det ska va. Men det finns något väldigt luddigt skevt i de här första två avsnitten. Jag vet inte vad än, men något är det.

Det jag har svårast att tackla av allt är Gardells scenuppträdanden. Det är som att han gör narr av sig själv, på ett väldigt elakt sätt. För, ehm, det är väl sådär hans uppträdanden är på riktigt? Eller? Jag har aldrig sett honom live, bara nån teve-show nån gång typ. Och att då presentera exakt vad man gör, fast från vinkeln att det man gör är piss. Hur klarar man av det? Speciellt ett sådant ego som Gardell? Märkligt.

Marie Göranzon är den enda som levererat hittills faktiskt. Och Sagor och Swing-låten som smyger in mot slutet, den är fan perfekt.

P.S.
Lyssnade på Gardells maratonprat med Kristoffer Triumf, där han tar upp Allt faller och Gardell beklagar sig litet. Och av vad han säger verkar han väldigt klarsynt, det är framstressat och han förstår inte alla som säger att det är fantastiskt. Jag tror att han har helt rätt när han säger att det kunde ha blivit riktigt, riktigt bra om man lät det ta lite längre tid. Att nu istället sitta och se på en bra serie, fast man ser att potentialen att ha skapat något mycket bättre, att se att ambitionen och pretentionen har legat mycket högre än resultatet, arghhh, det skär i en! Det är så himla tråkigt och jobbigt bara.
Och jobbigt och tråkigt att folk slentrianhyllar endast för att det är Schyffert. Förlåt, men jag tror faktiskt att det ligger en sanning i det. På riktigt alltså. I ankdammen är han en okritiserbar knölsvan. Stor, ståtlig och vacker, vem skulle kasta skit på en sån? Går ju inte! Men det borde vara självklart att göra det. Aja, skitsamma, whatevz.
D.S.

