Skator – Vita Kalla

av strambergare

d455f81067d807caf971bdce2cb04a1bbf322e42

Jag sitter hemma hos ett par goda vänner. Vi har som firat lite vänskapsjul tillsammans. Baka lussebullar, ätit lussebullar, druckit glögg och lyssnat på musik, pratat om trivialiteter, om rasisterna, om koltrastar i snön och årets bleka julkalender.

Men det fanns en stund vi inte pratade så mycket, när vi satt där i klorna på Skator. Lina Högström tror jag att hon heter, hon är från Umeå och min vän fick nyss hem hennes skiva. Och nu kommer jag låta lite ful i mun här va, men; det är en satans jävla pissebra skiva. Helt underbart bra är den.

Det är liksom sång och gitarr, inga krusiduller på det viset. Det är en kvinnoröst som sjunger på svenska i nån slags vistradition (fast ändå inte, jag kommer dit!). Man kan som lätt tro att det ska handla om en aptråkig Melissa Horn-platta, en känslolös skiva som trallar lite förnuftigt i bakgrunden. Hemtrevligt och puttrigt. Det vill säga: aptråkigt.

MEN och det här är ett stort men som slår en hårt; det är inte tråkigt, det är innihelvetes jättebra.

För ett tag sen skrev jag om Patrik Backlunds skiva Wolfrunner. Jag skrev något om att han lät sin musik låta amerikansk, fast norrländsk, som en blandning. Skator gör samma sak. Sättet hon sjunger och spelar på har mer gemensamt med amerikanska folksångare än svenska vissångare. Och det är lika unikt som det är bra. Och det som slår en hårt i huvudet är också att hon kan skriva intressanta texter. Alltså såna som vill berätta något på rikt, inte bara rapa samma gamla groll.

Min vän läser från innerfodralet där texterna står, hen är bra på högläsning, på det där sättet som få är, hen kan få dikter att leva, till skillnad från mig dårå, som är en sopa i såna lägen. När hen läser texterna så blir det tydligt hur starka texter Skator har. Tror fanimig att hon är årets låtskrivare. Läs här bara:

Begravde en pelikan
för första gången
Han låg där på stranden halvt död halvt vid liv
och bad mig att bära han ner till vattnet
för att ätas upp av fiskarna han jagat som tidsfördriv
–  Jag korsade havet

Jag har fått rynkor kring munnen
Jag har pratat för mycket
Orden skymmer sikten
så bra
Rynkor

Blir ju alltid lite stelt att plocka ut textrader hipp som happ, men va fan, det är så bra, jag önskar att jag var så bra. Varför kommer så många genialiska grejer från Umeå?

HÄR finns hennes bandcamp, in å lyssna för allas skull.

