Patrik Backlund – Wolfrunner

av strambergare

Jävlar.

Jag älskar när det är det första man får i skallen när man hör första låten på en platta. Inte att man blir blown away på en gång. Men man får förhoppningen om att det inte är en omöjlighet. När man får skallen blåst i början är risken rätt överhängande att man blir blåst på konfekten under resterande skivtid. Och det är ju trist.

Dig, som öppnar skivan, är en typisk Jävlar-låt. Stark och lovande, man sugs in.

Förra plattan, Patrik Backlund is an Arsonist, var ju helt klart mer raka rör rätt ut i rymden och sen rätt ner i marken. Det där ångrar jag lite att jag skrev, det ser ut som att jag tyckte att den var dålig, men det är ju tvärtom, låt mig utveckla. Arsonist-skivan var ju jävla härligt ”Broder Daniel”-popig (extrema citattecken kring broder daniel, men ändå inte). Lite utav en lavett som svider så fint. Att man luras ut i rymden är på grund av intensiteten, man ska fan inte ens ha tid att andas lixom. Att man sen åker ned i marken beror på att det inte är en rymdplatta, finns nog himla få ELO-samband där (tror jag, men det är helt klart mer jeff magnum än jeff lynne). Nej, det är mer rock som hugger sten än asteroider. Fruktansvärt effektiv och hela tiden hjärtat på rätta stället. Det här blev visst det snurrigaste jag nånsin skrivit. Men, som vi brukar säga, låt stå.

Nya skivan är faktiskt helt annorlunda. Intensiteten går på låglåga. Den puttrar och pyr och spyr och vill bara bräcka barriären som  kedjat fast den. Det är väldigt Will Oldhamskt. Sjukt bra med andra ord. Will Oldham brukar alltid göra vackert ilsken musik, i klassisk amerikansk folktradition, Wolfrunner verkar verka i samma. Fast med lite Norrland inbakat i det hela. Är jag dum nu som nämner Norrland som ett exotiserande verktyg för att beskriva musiks ljudbild? Jag vet inte. Kanske.

Tyvärr så går det ju ba att lyssna på’n på Spotify (detta sattyg, skoja, det är väl behändigt, om man ska va snäll). Men man får väl offra sig för laget. Öronen och sinnet ska få digga, som jag brukar säga.

