Saga – Brian K Vaughan & Fiona Staples

av strambergare

Följde rådet en av er läsare gav mig (jaaa, jag vet, det låter sjukt, men jag har en och annan..faktiskt!!) och köpte mig ett ex av Brian K Vaughan och Fiona Staples (förhoppningsvis blivande) serieepos Saga.

Kan bara säga att det var ett gott råd! Himla underhållande läsning. Sci-fi-fantasy på bästa utflippade matiné-manéret. Äventyr och craziness. Onda och goda. Kärlek och hat.

Först när jag såg boken fick jag lite nja-känslor. Bagghorn, vingar och att den såg alltför anspråkslös ut med sin vita bakgrund och trista titel.Saga lixom, det är ju en rätt hög hatt man tar på sig om man döper sitt verk till det. Men så öppnade jag en slumpsida i början och möts av två stycken knullande människokroppar med teve-apparater som skallar. Där och då blev jag såld.

Kan också säga att det inte var den enda bilden som fick ansiktet att skina upp. Finns några rätt så fantastiska bilder rätt igenom.

Det enda negativa jag upplevde var att miljöerna var icke-existerande. Det var är mest färgade bakgrunden med diffusa mönster som kan likna ett träd, eller ett moln och så vidare. Diggar inte den stilen riktigt, det känns lite slött. I alla fall när det är så konsekvent. Man vill ju se världen de är i! De är ju ute i en annan galax! Jag vill ha knasiga sci-fidetaljer!

Men karaktärerna är ju fläckfria, jävligt snygga.

Nu får man väl bara hoppas på att Saga får bli en saga och växa och veckla ut sig till fullo. Det finns ambitioner och ansatser här till att det ska bli sjukt jävla fett. Hoppas bara att det får bli så.

