Intervju med U.S. Girls

av strambergare

Ja herregud så det kan gå. En sen kväll tyckte jag att det var en bra idé att slänga iväg ett mejl till en av mina personliga favoriter från de senaste åren, Megan Remy (hon på bilden och hon som musicerar under aliaset U.S. Girls (ifall ni inte hade räknat ut det)).

Jag frågade ifall jag fick drämma till med några intervjufrågor, och det fick jag. Pirrig och rädd skrev jag ihop lite dumma grejer och skickade iväg. Jag har ju för fan aldrig intervjuat någon förut. Hur ska det gå?! Tillbaka fick jag korta fina svar. Först tänkte jag att det skulle direkt ut på nätet, men sen ville jag behålla allt för mig själv och inte publicera det alls. Låta det förbli en hemlig konversation.

Sen kom jag på det. Jag kör ut den, men genom google translate och låta puckade, digitala algoritmer styra språket. Och så fick det bli. Varsågoda.

Just ja, dra hem allt med henne, hon kanske är stökig i örnen till en början. Men sen ser man ljuset! Hennes nya platta, GEM, är precis som allt hon gjort tidigare, skitbra.

Låt oss börja med början, som var dina farföräldrar?

En var kroatiska, är en fortfarande kroatiska, var en irländsk och en annan var italienska.

 Hur var du i skolan? Om jag får göra en fördom profil, jag tror du var en intelligent barn, men du inte gillar skolan. Du trodde det var ganska tråkigt och alla andra var dum. Du ville bara sitta hemma leker med xylofon och av någon okänd anledning, lära sig franska själv.

I gymnasiet fick jag in en massa slagsmål. Fist slagsmål med studenter, verbala slagsmål med lärare. Jag var allt uppdämda som ett djur i bur. Jag såg också en hel del orättvisa runt omkring mig och jag kunde inte hålla tyst. Jag var alltid ringa någon idiot på deras skit. Det inte gör mig mycket populär, men å andra sidan, ville ingen att bråka med mig av rädsla att de skulle behöva äta en knoge smörgås till lunch.

Vem inspirerade dig att göra musik? Och varför gör du musik?

Jag inspireras mig att göra musik och jag är fortfarande inte säker på varför jag började eller varför jag fortsätter. Dess bara en av de saker jag gör.

Vad är dealio med buller och störningar?

Inte säker, men jag tror båda är ganska kul.

USA Tjejer, varför plural när du är ensam?

Det är som en Marx Bros skämt eller något.

Val i USA kommer upp, och jag försöker inte vara oförskämd här, men hey, vad är fel med Amerika? Här borta är vi ganska orolig att roboten Mormon kommer att vinna, och det är ganska skrämmande och absurt samtidigt.

Jag vet inte vad som är fel med Amerika, men jag tror att media har något att göra med det … inte tala om alla de gamla vita rasistiska sexistiska classist mutanter som har kör skit för de senaste 200 + åren.

Är du en hoarder?

Jag blåst bort du ställde denna fråga eftersom just denna vecka min syster-in-law kallade mig en hoarder och slutligen slog mig att ja, jag är en hoarder. Du bör se under min säng.

Vad är din relation med 70 riff’n’roll-rock? Slim barn från GEM fick mig att skratta riktigt hårt (på ett bra sätt! Men det var pinsamt cuz jag satt på bussen bredvid en stel kålrot, hon gav mig det onda ögat, jag hatar mottar det).

Vad kan jag säga? Jag är en rocker.

Vad är GEM om?

Dess om mig … GEM stavar bakåt mitt namn, MEG.

Go Grå fortfarande slår mig, lyssnar du någonsin på din egen musik i efterhand? Eller är det bara kallt kaffe du kastar bort?

När jag lyssnar tillbaka, jag önskar bara att jag kunde ha spelat in låtarna i en högre kvalitet. Gå Grå och införa … verkligen låta som skit.

Tycker du kaffe?

Jag gillar det för mycket.

GEM släpps på Fat Cat Records, det är ganska stor va?

Inte tillräckligt stor för att betala räkningarna.

Och en sista fråga, så att du inte kommer att hata mig för att be dig alltför många dumma frågor: Om du bad mig att gifta mig med dig, vad tror du jag skulle svara?

Du skulle säga ”Men arent du redan gift?”.

