Kendrick Lamar – Good Kid m.A.A.D. City

av strambergare

 

Okej så jag kände att jag behövde lyssna på den här, hajp och hyllningar gör ju det med en. Man blir nyfiken och måste in där och snoka och tycka till. Och jaha? Vadå? Vad tycker jag då?

Sådär.

I paritet mot hyllningarna givetvis! Det här är ingen jävla 10/10, masterpiece of the millenium. Det är mer en trevlig platta med stora ambitioner och lite goa utflykter i albumformen med ett narrativ som inte är särskilt vanligt i skivvärlden. Helt enkelt, han har bakat in ”skitsen” i skivan så att de har med något att göra, istället för att bara vara vanligt hiphopblaj.

Men det väger ju inte upp att en hel del av låtarna är jävla trista och dåliga. Det är mycket bitch hit och bitch dit, sug min feta elefantsnabel. Och, srsly, den här inledningen på en hook är inte smart, snygg eller rolig, den är bara fult: it go halle berry or hallelujah. Det betyder ju inte ens någonting!

Money trees är också ba tröttsam. Enda bra är väl att han namedroppar E-40. Den låten tillsammans med Backstreet Freestyle är absolut sämst på plattan. Tror ja.

Också kasst att bästa låten, den med Mary J Blige, är en bonuslåt. Hon äger hela låten så jävla snyggt. Och Lamar är inte så pjåkig där heller.

Äh, fast vafan, jag bryr mig inte direkt. Ska lyssna på nån bättre platta istället.

