Obiter Dictum

av strambergare

Ja! Nu är de tillbaka! Grabbarna grus! Bröderna Bus! The Blues Brothers! The Beatles minus två!

Jag talar såklart om kapselradiosändarmästarna i Obiter Dictum! Billy Rimgard och Tobias Norström!

Äntligen är de tillbaka, det får man väl ändå lov att säga, det är länge sen det var 6e juli nu. Då satt jag hemma hos mamma och svettades och försökte få ro att lyssna på John Carpenter-specialen, men det blev en väldans hackig lyssning i och med att jag var tvungen att hjälpa till med ditt och datt hela tiden. Och jag minns att det kändes lite ovärdigt, för fredagarna brukar vara lite högtidsstund. Då man vill sjunka ned lite extra djupt, blunda och lyssna på rolig radio.

Ja, så jävla illa ställt är det med mig att jag faktiskt gör sådär.

Men sen är ju Obiter Dictum min absoluta favvopod, och vem kan klandra mig egentligen. De är ju skitbra. De är så himla bra på att hitta ämnen hela tiden, och lyckas prata om det på ett väldigt naturligt och lättsamt sätt. De är underbara, underhållande och får oftast allt att vara lite intressantare än vad det kanske egentligen är.

Fast jag håller inte alltid med dem om allt de hittar på och säger. Vilket såklart är bra, något annat vore ju konstigt.

Men sjukaste är nog ändå att Rimgard tycker att Twilight är en bra film. Jag kan inte köpa det över huvud taget.

Och att båda vurmar för Kent alldeles för mycket, det liksom lite obehagligt.

När jag ändå är inne på Kent så kan det ju vara kul att citera Jockibois senaste geniala text som han har skrivit åt Petra ‘September’ Marklund:

Händerna upp i luften
vi ska bli fulla, livet är meningslöst
vem bryr sig?
natten är vacker, du är som natten
och jag är en vinnare – igen.

Applåd, Joakim. Bra jobbat. Hur lång tid tog det att skriva den där banala jävla pisstexten? Inte ens en kafferast gissar jag på. Säkert satt hen och flinade när hen skrev den. På det där jobbiga Kent-manéret, typ som att ordna en presskonferens på Berns, på just det där ”alltid retar det nån”/hihi-iga sättet. Nej, usch, jag pallar int.

Jag säger som Haapalainen och Alkberg ja:

[…]till exempel Kents texter känns så… ansträngt coola på något sätt. [:Jari]

— Sommarklänning och blod i skorna. Typ sånt, inflikar Matti.

Men skit i det!

Nu är det Odpod som gäller! Jag har inte lyssnat på nya avsnittet än. He gör jag imorrn. Men om man vill veta lite mer om the dudes, killarna, sötponkarna, trubbelmakarna, så kan man läsa deras bloggar.

Det var ju genom Billy Rimgards eminenta blogg som gjorde att jag började lyssna på podden en gång i tiden, den finns HÄR.

Och så har vi Norström som huserar hos helusla Nöjesguidon med en halvdan blogg om ditt och datt, och den finns HÄR.

Och såklart, Obiter Dictum, de finns ju HÄR.

