Erik de Vahl – 1201012

av strambergare

 

Ja, den fantastiska herrn från Göteborg är tillbaka med en kassett.

Ja, en jävla kassett.

Vilket i ärlighetens namn är hur bra som helst.

Lite sämre för mig eftersom min kassettbandspelare är defekt och gör att allting låter som spökmusik. Darrigt och larvigt.

Det var min första tanke när jag stoppade i bandet. Det här låter darrigt och larvigt. Men det är ju Erik de Vahl, det är bra! Jaaa, jag älskar det här! Jag måste det!

Sen lyssnade jag på mp3:orna och tacka gudarna för att det inte lät som spökmusik längre, utan de Vahls sedvanliga underbara muzak.

Fan vad bra han är.

Inte nog med att han släppte typ årets platta i våras, Spring 2012, nä, nu kommer han med en till ”skiva” som är förbaskat jädra bra den också.

Den börjar lite där förra skivan slutar, på svenska med en David Sylvian-cover. Och, ja, det är ju en snyftgråtare av rang. Stark, vacker, stor, hela faderullan. Jävla geni.

HÄR är en video på den låten förresten. Inte ens 200 pers har sett den och det är ju milt sagt förjävligt. Typ lika förbisett som världens näst bästa band The Bear Quartet, (och det där skrev jag bara för att göra en lökig övergång och få en anledning till att posta den HÄR covern de Vahl gjort på deras underbara låt Mom and dad.)

Vidare är bandet lite mer annorlunda och lite mer ”vågat” än vad han brukar göra. Det är lite rörigare och musiken som vanligtvis är luftigare än luft, har blivit något tjockare. Någon tjomme skulle väl säga att han experimenterar och det kanske tjommen har rätt i. Fast allt låter självklart och inte ”sökande” som det ofta kan bli när nån prövar buttericks-vingarna, nej. när de Vahl gör något så är allt på rätt plats och i rätt tid. På ett utsökt sätt, inte på ett tråkigt.

Inte för att någon trodde att jag menade det. Men tydlighet är något jag premierar.

Skoja.

Till sist är det en gospel. Som vi som hänger mä har hört tidigare. En sjujävla gospeldänga är det. Större än Medelpads samlade kyrkklockor. Satans fet och underbar är den.

Vet inte om kassettbanden har tatt slut än, är väl ba att gå in på zeonlight.bandcamp.com (drog den adressen ur röven, kan vara helt fel och om den är det är det bara att använda nån sökmotor, men det fattar väl ni!!!). Och om kassetten är slut så får ni ta och köpa låtarna digitalt. Gör ni inte det suger ni. Ni suger ihop; sllfgslfslfslflslfslfls.

