Herr Liten

av strambergare

Jag drog mig för att skriva det här inlägget. Jag ville egentligen inte. För inget bra kommer att komma ur det. Det förstår väl jag. Jag kommer bara göda på en ond cirkel av piss.

Men min bägare är för full för att fungera på ett fungerande sätt och jag måste tömma den nånstans.

Och just idag, just nu, måste den tömmas rätt ner i strupen på Alex Schulman.

Jag har aldrig gillat honom. Han har inte stört mig på något vis, men ett tag var han nån slags frontman för ”Stureplan” aka ”Svampen” aka ”Stället där rikemansfolket af Schwerige festar upp sina ärvda pengar”. Och så gifte han sig med en komplett dåre.
Där och då föddes ju nått slags inneboende litet hat gentemot honom.

Men jag kan inte säga att jag brydde mig nämnvärt ändå. Han har ju alltid känts så liten. Så futtig. Så ointressant. Det finns liksom ingen tyngd i honom. Lyssna på Värvet-intervjun med honom så hör ni själva. Den grandiosa självbilden av honom som ung snubbe när han tror att han direkt efter gymnasiet kan valsa in på Aftonbladet och bli nån form av högaktad krönikör är ju sinnessjuk. Bilden av sig själv som så spännande och intressant är så äcklande på så många nivåer.

Det som fick min pissbägare att nå ytspänningen var när jag idag, på en närliggande pizzeria, satt och läste Aftonbladet. Nöjesbilagan. Där har tydligen karln en spalt där han hissar och dissar. Att detta fenomen fortfarande lever kvar är patetiskt. Det kan inte ens varit fräscht på 90-talet när det var fräscht. I alla fall dissar Schulman Andres Lokko. Det är inte en särskilt stringent och härlig diss, sådär härliga som dissar kan vara, nä, det är bara förakt och blint hat. Kolla här:

”Lyssnade på hans podcast och har nog fan i helvete aldrig stött på en person som är så övertygad om sin egen förträfflighet. Hans smackande sätt att artikulera sig gör mig GALEN! Jag klarar det inte!”

Vad fan är detta? är det första man hinner tänka. Sen går man vidare. Stannar upp vid den inte så särskilt insiktsfulla raden om att han aldrig stött på någon (Alex, mannen, du har inte stött på någon, du har lyssnat på ett ”radioprogram”) som är så övertygad om sin egen förträfflighet. Där vill man ju bara besvara’t med ”Kolla dig i spegeln, Alex, där har du en kille som är precis det du beskriver, honom har du till och med stött på, dagligen.”

Vidare: Gillar du inte podcasten, lyssna inte. Du är uppenbarligen inte intresserad av innehållet. Att störa sig på hur någon pratar har inte med något att göra. Det är en så jävla låg och töntig klagan.

Stammar inte du, Alex? Är inte det vidrigt så säg?

Nej, nu tycker jag faktiskt inte det. Stammar själv och har lidit mycket av det. Skulle jag skriva i en av landets största mediekanaler om någons sätt att tala, skulle jag känna mig som Världens Största Idiot Någonsin.

Men det kanske bara är jag.

I alla fall, det är lika uppenbart som genomskinligt att i dessa få små rader printar Schulman ned sitt hat mot Lokko. Han har ett agg mot honom, det har han själv tagit upp i sin podcast han har med Sigge Eklund (som jag lyssnar på endast för att Sigge Eklund är briljant), och har nu sett sin chans att hata på honom.

Vad skulle egentligen Lilla Alex säga om futtiga Stora Alex? Han skulle nog skämmas röven av sig.

Ungefär snäppet mer än vad strambergare skäms över att ha skrivit det här.

P.S. Det HÄR fantastiska Tankesmedjan-inslaget av Liv Strömqvist var också en bidragande faktor till pissbägarens överfyllda tillstånd D.S.

