Yo La Tengo – Stupid Things

av strambergare

 

Fan det är tre år sen Popular Songs släpptes. Det är ju en mindre evighet. Nä, det är det inte. Men jag minns den tiden då man var så trött på Yo La Tengo. De släppte nytt hela tiden och till slut orkade man lixom inte lyssna. Jag tror många har avstått många fantastiska bitar från Hobokenbandet på grund av det. Till exempel Popular Songs, minns inte att den fick någon större uppskattning.

Jag tyckte mycket om den skivan. Gör det såklart än, den åker faktiskt på ibland. Speciellt sista delen, de tre sista låtarna, när de bara pysslar. Det är väl en halvtimmes mesig, men hård, musik som man inte kan annat än älska.

Just att det är tre år sen gör det väldigt glatt att det kommer något nytt. Nu är man villig igen. Skölj mig med edra gitarrer! Och visst fan är det en himla fin låt. Jag har försökt hitta en passande länk till den, men det dyker upp antingen Spotify eller att man får köpa den EXKLUSIVA tolvan.

Jag köper hellre den exklusiva tolvan än använder Spotify.

Givetvis.

Tveksamt om jag gör det, vi får se, kanske. En sak med den är att de slängt in en hiskelig remix på den, alltså verkligen avskyvärd. Häromkvällen satt jag faktiskt och var glad över remixer. Four Tet har gjort en bländande version av The XXs Angels och en asbra version av Neneh Cherry & The Things Dream Baby Dream.

Där fick jag ett hopp om att det går att göra intressanta och bra remixer av rock’n’roll-musick och inte bara att elektronischen musik ska få ta del av det goda livet.

Men fan vad kass EYEs remix av Stupid Things är. Riktigt runk faktiskt.

Däremot, B-sidan, en sju minuter längre instrumental variant som är skitigt fabulös.

2013 kommer deras nya platta och det känns så jävla bra.

