Animal Collective – Centipede Hz

av strambergare

Det är inte lätt att jobba med orimliga förväntningar i ryggen.

Man blir favorit efter att ha gjort något superduper och sedan förväntas man att bara göra superdupergrejer i framtiden.

Lite så måste det ju ändå kännas för Animal Collective. Under tio år släppte de mer eller mindre fläckfria skivor, eller det var ju en sjujävla överdrift, men jag tycker åtminstone att Spirit They’ve Gone, Spirit They’ve Vanished, Sung Tongs och Merriweather Post Pavillion är rätt goda 10/10-plattor. Feels och Strawberry Jam är rätt fantastiska de med. Och Panda Bears solokvistar och Avey Tares underbara Down There. Det är klart att det lätt bjussas upp till motvind i såna lägen.

Belackarna är redan redo med högafflar. Och de som älskar bandet är ängsliga som fan.

– Animal Collective, sicken skit.
– HUR SKA DET GÅ? Ahhhh!

Ena sidan klampar, andra sidan tassar.

Själv är jag rätt så timid och tar’t som det kommer. Blir det inte så bra, så blir det inte så bra. Inge mer med det.

Men gudars vad skit de fått för deras senaste. Orimlig kritik mångt och mycket. Klamparna klampar och säger; hah, visstere, det bidde ba skiiiit. Tassarna vissnar och ba; Det här är inte alls lika bra som Merriweather, SKRÄP, jag ska ALDRIG lyssna på AC igen!!! sådeså!

Nu talar jag givetvis om Internetmänniskor här. Forumpersoner. Twitterz. Man ska inte ta dem på allvar såklart, affekt suger ibland, även om det är så jag ofta jobbar.

(ska tilläggas att även jag blev förskräckt första gången jag lyssnade på skivan, men)

Jag har ju faktiskt lyssnat på skivan mer än en gång.

Det brukar lixom vara ett krav för att man ska kunna fatta en platta. Filmer, böcker och spel brukar vara mer lätthanterliga att bara syna en gång. Skivor är inte mer komplexa, men eftersom man gärna pysslar med annat i samband med skivlyssnande (diskar, springer, dödar mygg) så blir man distanserad från verket och behöver flera omlyssningar för att ta in allt.

Det där behövde jag inte förklara, egentligen, men tydligen så måste man det.

Fast jänkarna kommer ju inte läsa det här och det är oftast jänkarna som är dumma i huvet när det kommer till sånt här. Pitchforktuttarna som hänger på last.fm och gråter över 7.4.

7.4 är ett gott betyg och, faktiskt, är en alldeles utomordentlig siffra att sätta på Centipede Hz.

7.4 skulle nog fan jag också satt på’n.

Det är en bra skiva.

Ett kaos, men mycket mer ordnat än vad man först kan tro.

Det är ett roligt kaos. Jag njuter stundom. Ibland får jag sur smak av de syntetiska ljuden.

Ibland lyfts jag.

Centipede Hz är en bra skiva och Animal Collective är ett bra band. Fuck the haterz.

 

