Ingen jag vet är i mitt träd – Martin Luuk

av strambergare

OK jag skrev lite om den här samlingen i förra inlägget. Men efter att ha läst det HÄR inlägget, kände jag att jag också behövde ventilera lite mera.

Först: Jag håller med om att boken är alldeles för dyr för det man får. Jag stegade in i en boklåda och kom ut hundranittiofem kronor fattigare, men en bok rikare. Det tog en halvtimme att läsa allt. Och jag är tveksam ifall jag kan rekommendera någon att göra samma inköp som jag. För det man får är helt enkelt inte prisvärt.

Hur jävla tråkigt det än låter. Prisvärt är ju världens töntigaste moderatord egentligen, men om man mäter upplevelsen mot priset kan jag helt enkelt inte säga att det är värt det. Det är för kort helt enkelt. Och för grunt rent filosofiskt, hjärnan sprängs inte av wowzerz direkt.

MEN: det är ändå god underhållning, det tycker jag. Det var en trevlig halvtimme vi fick tillsammans. Texten ”Din aids” skrev jag ju att jag läst flera gånger och ja, just den texten är faktiskt väldigt rolig. Absurd kritik av ytlighet, där är väl Luuk i sitt esse om man säger. Men den är typ fem sidor. Eller typ och typ, den är fem sidor. Fem snabba.

Det känns som att Martin Luuk ändå sitter inne på fler texter än de här. Eller det kanske han inte alls gör, fan vet jag om det. Men för att gett boken bättre tyngd, mer kött och intresse hade den gynnats av fler texter. Inte att texterna som finns skulle utökats, utan bara fler historier. Mer som binder och river i helheten. Nu blir de fyra historierna bara fyra enskilda fragment som tematiskt sitter ihop, på sätt och vis, men det är ändå mer luft än bly.

För mest handlar allt om att fly från allt och det blir lite tjatigt och distanserat och tjatigt och distanserat på ynka fyrtio sidor är ju inte så jävla fett. Hade tjatet och distanserandet breddat sig och tagit plats hade det kunnat bli en härligare upplevelse.

Nu blev det bara en god stund på en parkbänk.

Det är väl rätt trevligt det med.

Men man ska fan inte vara så jävla nöjd med allt hela tiden.

