Jens Lekman – I Know What Love Isn’t

av strambergare

20120831-174628.jpg

Ah, tangentbord, vad…ehm…oskönt. Men, ändå, lite härligt. Ja, jag har varit upptagen med annat, har inte orkat sitta här och tjôta massa goja (även om det nog hade varit bra för hjärnstimulansen, sommarn är man ju mer eller mindre hjärndöd).

I alla fall tänkte jag skriva en text om den här UNDERBARA skivan. Tänkte att jag skulle göra det ”på riktigt”. Alltså sätta mig ned, lyssna, samla tankar, skriva tankar, stoffsamlande, textbyggande, men sen drabbades jag av ett sånt oerhört jävla mäsch. Fan ska jag göra det för? Det är ju att gå emot vad hela den här bloggen går ut på. Så jag började skämmas över mig själv, helt irrationellt, men så kan det vara.

Men jag vill ju fortfarande skänka ut något om den här skivan, som på alla sätt och vis är Lekmans absolut bästa platta, vilket jag aldrig trodde var möjligt. Några ord i alla fall. Och, jag har ju faktiskt antecknat lite. Stoffet, som det heter på littvet-sprachen. Så vafan, jag kör ut stoffet och skiter i att bygga en smet som mynnar ut i en kaka. Jag kör bara på ingredienser och hoppas på det bästa. Må gott!

Jens Lekman – I Know What Love Isn’t

Blygsamt

omfamna jävligheten

melankoli

melankoli och humor

ta bort humor

skrapa fram det brustna hjärtat och inse att såren som ristats in, inte kommer att läka.

Ännu inte lyckats lura ut vad kärlek är, men åtminstone vad kärlek inte är.

Se sig själv utifrån, världen går inte under på grund av mig. Kärlek är faktiskt inte större än jordens undergång.

Bäst i Sverige på engelska. Det finns ingen annan svensk artist som så lätt använder sig av det engelska språket

Texterna blir mer invecklade rent sångmässigt

Erica America sällsamt sorglig

Triffids – Australien

Bats, little buddies, opossumråttan, vända sig till djur

Förra EPn, fylld av politik och socialrealism, som lätt går förbi en om man inte lyssnar noga.

Första enhetliga album, där ett enskilt ämne skall tacklas. Vilket även gör det till hans bästa.

Med vetenskaplig metod försöka reda ut kärlek är, genom att först klassificera vad kärlek inte är. Svårt att säga exakt hur vetenskapligt det blir, men både tanke och utförande är fint rent populärkulturellt, så det spelar ingen roll.

Jonathan Richman, Paul Simon, Morrissey, soul, reggae, storband, lägereld, beats, vinylknaster, samplingar, dansbandssaxofon, stå-upp,

Spretiga alster

Letter for Kirsten, den härligaste hyllningen till jantelagen som någonsin gjorts. Ödmjukhet är för övrigt något som vore fint att stöta på lite oftare.

The World Moves On, den sublima Jens Lekman-låten, det är hit han alltid har strävat.

