The Dark Knight Rises

av strambergare

Äh, det här blir ett slappkukat inlägg i förbifarten. Såg filmen på premiären, inte mitt i natten på grund av jobb och för att jag inte är sjuk i huvet (alt. ett superduperfan). Och gubevare mig vad golvad jag blev. The Dark Knight led ju av en hel del problem som jag tyvärr inte minns, eftersom jag endast minns öppningsscenen och Jokern från filmen. Allt annat har nog raderats från skallen, fast jag sett den tre gånger tror jag. Fuck, det är ju sjukt. Men bluray-versionen är kanske den sämsta utgåvan av en film någonsin, så kanske det har satt sina spår i varför jag retrospektivt inte diggar den så hårt (efter biovisningen var jag dock helt jävla i extas, sjukt nog). Men jag minns också att den bara var blek och lite långtråkig.

Samt att mitt mycket, mycket kluvna förhållande till Hans Zimmer sätter sina spår. Såklart. Han är ju hemsk.

Men Rises alltså. Jävlarn, jag golvades så hårt. Jag älskar hela filmens uppbyggnad, den bara bygger och bygger och bygger och till slut kommer finalen och allt ba infrias. Det blir till och med en gammal metareferens till Adam West-Batman* (* leder till spoiler). Och Bane, jag har fan aldrig varit en Bane-fantast, han har alltid känts som en tråkig karaktär. Men här är han ju en toppenskurk. Hur han glider runt som en Sean Darth Connor Vader-snubbe och är iskallt hänsynslös och hur rösten är så högt mixad, långt över allt annat. I början störde jag mig på det som fan, men efter ett tag blev det bara effektfullt och ballt.

Till och med Anne Hathaway var ju fan bra! Hon gjorde en grym Selina Kyle, precis den sorten som balanserar mellan polare och kniven i ryggen. Å vad bra hon var på att skifta mode i karaktären, blev verkligen förvånad. Alla stillbilder jag sett (ser få, eftersom jag inte är ett fan av att få hela upplevelsen serverad på intranätet långt innan jag ser filmen, hatar hajpbygge med andra ord) har Hathaway sett hopplös ut. Som hon brukar se ut på film alltså. Men nej då, hon snärjde mig också.

Precis som allt annat.

FÖR UTOM första scenen med flygplanskapningen, den var helt meningslös och tråkig. Vilket är synd om man jämför med bankrånarscenen i förra filmen. Den är ju så orimligt fet.

Jaha, så jag hamnade på kroken i alla fall, trots att jag gick det halvt om halvt ointresserad, men både jag och min vän kom ut som små glädjestudsande kanindjur från biografen. Vilket såklart bara är fantastiskt.

 

 

 

*SPOJLER: Batman drar iväg med en bomb och dumparn i vattnet, precis plufsen West gjorde back in the days.

