Batman – Scott Snyder/Greg Capullo/Jonathan Glapion

av strambergare

Ja det här har ju varit en smäcker resa i elva delar. Herreminge.

Faktiskt en av de fetaste Batmanupplevelser jag haft faktiskt, The Court of Owls är såna extremt intressanta skurkar, älskarom, dessutom estetiskt fulländade, äckliga, snygga, coola, avskyvärda, sexiga, ja allt sånt. Scott Snyders manus är välskrivet som fasen, perfekt upplagt för följetong. Det är väldigt läckert hur historien tar nya oväntade vägar exakt hela tiden. Jag ska inte spoila nått, jag vill bara utdela hajp här, så var icke oroliga ifall ni är det. Och kära, kära, kära Capullo och Glapion, vilka jävla seriegenier ni är, fan vad inåthelsicke snygg serien är. Det är väldigt sällan jag läser serier och bara kollar på bilderna, jag brukar mest vilja _läsa_ lixom, men varje nummer har jag bläddrat igenom nån extra gång bara för att det är så läckert.

Den här serien har på egen hand fått mig att vara extremt icke-intresserad av den kommande Batmanfilmen signerad nollan Nolan (okej, han är ingen nolla, det skrev jag ba för å va lustig, men visst fan är han inte så jävla superbäst? nä, bra, då vet vi var vi står, go vänner.). Det finns lixom ingen sportmössa att den kommer leverera en så gedigen upplevelse som den här serien givit. The Dark Knight är ju dessutom en, i efterhand, rätt trist film. Speciellt på blu-ray där den är hemskt ful med blandningen av ballt IMAX-foto och lågbudgetfoto, det skär sig något enormt och slutet med fångarna och den där mackapärssystemet Morgan Freeman slänger ihop är så jävla töntigt att det inte finns.

Alldeles för lång är den också, men ja, Heath Ledger är jättebra, men vafan, Jack Nicholson och Mark Hamill är också jättejättebra jokrar. Speciellt Mark Hamill, jag tänker alltid på honom när jag tänker på Jokern, eller när jag läser Jokern så hör jag Hamills röst, alltid. Ledger är fasen enda riktiga superbehållningen med TDK, tyvärr, vilket är synd eftersom jag älskar Batman Begins (även om den också har sina skavanker (men fyfasen vad fet den var på bio när den kom, jag dog och slet i min vän av extas (ja, jag är töntig))).

Men det är klart att jag kommer se The Dark Knight Rises, kanske på premiären till och med. Så är det när man älskar nått. Man ställer upp och ställer sig i kö. Så är det bara.

