Prometheus

av strambergare

Man fattar ju att många människor har sett fram emot den här filmen. Hajpen har inte varit nådig, allt som visats från filmen på förhand har sett oerhört fett ut. Det är en sorts uppföljare till en film som många räknar som deras absoluta favoritfilm genom tiderna.

Lixom, det är löjliga förväntningar på den här filmen. Stjärnornas Krig-proportioner. Det här behöver jag inte ens skriva, men ibland är förtydligande vägen till framgång. Och nu börjar spoilers kan jag tänka, så läs inte innan ni sett, men det fattar ni ju.

JAG RÅDIGGADE DEN NÅT ÅT HELVETE!!!

Så jäääävla fet och fantastisk.

Så, med det sagt kan jag ändå konstatera att solen har många fläckar, rätt stora till och med, men så är det. Lobbandet för uppföljare i slutet var astöntigt, musiken som var för pampig blev för mycket, Charlize Theron-”twisten” var så lökig, sminkningen av Weyland som gubbe – avgå! och lite till, det kommer jag nog till.

Men jag tyckte att den var gjord på helt rätt sätt. Att bara skita i xenomorpherna och fokusera på den allra första början är så jävla smart och att sno H.P. Lovecrafts novell ”At the Mountains of Madness” rakt av är också riktigt jävla smart. För den är fantastisk och passar så bra in i Alien-universumet.

Ehm, egentligen finns det inte så mycket att säga direkt. Jag är inte superinsatt i universumet, har aldrig varit något superkärt barn till mig. Jag har alltid gillat Alien, såklart. Aliens också, till viss del. Alien 3 är hemsk. Resurection är underskattad. Ungefär, pallar inte gå in mer än så. Alien är lixom inte viktig för mig. Antagligen därför jag bara kunde sitta och lalla med i Prometheus-resan, jag hade inte så mycket som stod på spel.

För medan det är mestadels sura röster jag läst, många 3:or bland ”kritikerna”. SvDs rubrik är mest pinsam:

En sexig bimbofilm: snygg och dum

Är det värdigt? Nä.

Sen en grej många glömmer tror jag, de fjåniga elementen i filmen, såna där uppenbara placeringar som görs. Herregud, det är ju en skräckfilm, det är lixom göttiga filmreferenser, meta å sånt. Fattar la ni? Kritisera metanivåerna då istället ifall ni inte diggar det istället för att pissa på ”det simpla och avsaknaden av djup”.

Måste bara nämna kejsarsnittscenen såhär i förbifarten. Vilken jäääävla scen. Sen kan jag väl också nämna att Fassbender är som Fassbender är, otroligt bra.

Om ni vill läsa en pissigare recension än den jag skrivit här kan ni läsa den här urusla soppan: ONYANSERAT Jag kan ju ändå slå mig fri, eftersom jag är en simpel individ utan anspråk och utan ansträngning. Men herregud. Va? Det här stycket som hen skrivit är ju helt från vettet korkat:

”Att Scott försökt vara vag huruvida det här är en Alien-prequel eller inte känns i efterhand bara löjligt eftersom det redan från start är ganska tydligt att vi befinner oss i samma universum. Vi har företaget Weyland Industries som är en uppenbar koppling till Weyland Yutani som spelat en stor roll i Alien-filmerna, vi har planten LV-226 en tydlig referens till LV-426, vi har miljöerna på den främmande planeten osv. Det görs flera mer eller mindre ”in your face”-referenser genom filmen och till slut känner jag mig dumförklarad. Tycker Ridley Scott att han är subtil eller tror han att jag är dum i huvudet och halvblind? Inte nog med det, han avslutar dessutom med en av filmhistoriens mest krystade scener som verkar efterkonstruerad bara för att behaga fansen, men jag var inte den enda i salongen som bara skrattade hånfullt åt den.”

Jag måste trots allt bli lite högstadie här, sorry, men: Nej, Ridley Scott tror inte att du är dum i huvudet, han vet det. Vadå vag med att det är en Alien-prequel? Det har hela tiden klarlagts att det är en film som utspelas i samma universum som Alien, men att det inte är en rak prequel, alltså inte en: Det här hände exakt innan första Alien-filmen. Det är inte så svårt att förstå. Tror jag.

Ah, nej jag vet inte alltså. Jag kanske har missat nån göttig poäng som hen har, men jag tror inte det.

Och att Stringer Bell är med, gjorde mig väldigt glad, han är så bra och vilken fin mustasch han hade också!

