Varför?

Image

 

Slumrar och tänker på Nord & Syd. De är så bra och jag vill ba hoppa över sommaren för att få lyssna på plattan som kommer i höst. Skulle nog inte ha något emot det heller, tycker att det redan är för varmt där ute. Idag svettades som jag en kolgruvearbetare, kommer antagligen göra samma sak varje dag i tre månader nu.

Värme och jag funkar sisådär ihop. Tycker bättre om hönsskinn är solbränna.

Jag tänker också alldeles för mycket på hur bra Erik de Vahl är. Han har ju spelat in lite småtaffliga hemmainspelningar där han plinkar fram lite covers. The Bear Quartet-covern är ju befängt vacker. Skulle inte klaga ifall det dök upp en ny Money Talks-samling. Det kanske skulle trigga bandet att samlas igen dessutom, antagligen inte, men ändå, det vore värt ett försök. Nog för att Monty Python är en fantastisk bomb att avsluta med, men ändå, de var ju på gång med något gigantiskt kändes det som. Först 89 och sen Monty Python, två skivor som är så jävla jävla bra och sen bara sluta, vilket slöseri. Fast, jag klagar inte, Monty Python är för mig en av de bästa skivor som spelats in, jojomän, lyssnar på den nån gång i veckan än, så bra är den. Hade önskat en triptyk, en avslutande del som bara ringade in skiten och sprängde världen.

Fast det hade kanske inte varit särskilt BQ.

Tur att Erik de Vahl finns.

Men mitt mesta varför den här kvällen är varför så många letar sig hit med sökord som ”knullad av hund+bilder”? Det är jättekonstigt. Eller ”tjej+hästkuk+påsatt”. Sluta sök på sånt, ni kommer att ångra er. You are clearly insane.

Har ni hört Actress senaste R.I.P.? Har jag skrivit om den? Vet inte längre, har ingen koll, struntar i’t, men lyssna på den, en av årets bästa. Kanske årets bästa.

Idag var första gången jag hörde talas om 5-tummare också, såg att DOOM skulle släppa en sån tillsammans med nån annan. Visste inte att det fanns den storleken, så jag beställde givetvis en direkt, spännande objekt tycker jag om.

Varför lät de Neverstore göra EM-låten? Har ni hört den? Den är så sjukt jävla pissdålig, så värdelöst värdelös att jag vill riva ihjäl mig själv. Och varför i helvetes helvete heter den Vi mot världen? Det är så urbota korkat att jag inte vet vad jag ska göra av det. Stoppa undan det i en burk och elda upp den vill jag göra, men det går ju inte.

Jag har på senaste försökt läsa böcker, men jag kan inte läsa text känns det som. Mina ögon kan inte med textmassor längre, de segar ihop och sjunker in i sömn så fort det blir mer än det jag skriver här, en roman har blivit ett helvete. Det kommer såklart gå över snart, har ändå läst ett par under tiden jag känt såhär, men det är hemskt. Det är tur att jag kan läsa kvalitativa serier i alla fall. I affärn idag köpte jag Kalle Anka o Co, det var en Don Rosa-serie med, då blir det ett köp. Mer kvalitet än så blir det inte, säger 8-åringen i mig. Gud vad den jäveln älskade Don Rosa. Minns hur den köpte Farbror Joakims Liv och läste den trehundra gånger, skrattade, grät, drömde om Skottland och att vaska guld. Blev besatt av Glasgow och på den vägen upptäckte Mogwai och Belle and Sebastian, sjukt var ordet.

Jag har varit känslosam på det senaste, gråtit en del, vet inte varför, känslorna bara kommer och blir för mycket. Tror att det är grönskan, solen, ekorrarna, killingarna, lättare klädda människor. Jag blir lite sinnesyr av det och låter sorgebubblet komma till ytan, de tränger fram genom ögonsidorna och tvingar fram skratt mitt i snörvlet, för att mota bort skiten. Ingen har dött, inget speciellt har hänt, allt är som förut, fast mer, ja mer, känsligt. Jag vet inte.

Varför är jag så svag just nu?

Jag är fortfarande den samma, jaja, struntsamma, allt är det samma och det går över nån gång och blir något annat. Kanske är en puppa just nu, eller en orm som ömsar. Så kommer något vackert ut. Så är det.

Eller så är det för att jag har äntligen tagit mig tid att kolla igenom The Wire på riktigt. Snart klar och, vafan, det finns inget mer att säga än det som redan sagts om serien. Den är bäst bara.

Lite som Erik de Vahl när han sjunger Mom and Dad.

Jag har följt Girls också, den är rätt bra, inte fantastisk, inte dålig, bara bra, om den får några fler säsonger på sig blir den nog jättebra. Tror jag. För Lena Dunham verkar vara jävligt bra.

Kanske är jag så knäpp också för att jag lyssnar på självrannsakande människor? Snöat in på Marc Marons podcast WTF och Värvet. De långa samtalen som bara maler på, jag älskar det, men mycket av resultatet blir att jag håller på så med mig själv. I samkväm med vänner sitter jag och försöker finna frön hos dem, få dem att lätta och det går bra, men jag får inte lätta tillbaka.

Nä, jag är på märkligt vatten just nu. Varför ska jag ens trycka på ”Publish Post” på det här inlägget? Kanske för att Erik de Vahl söker sig hit och blir glad över att jag tycker om honom. Hoppas det. Nu ska jag lyssna tre gånger till på Mom and Dad och sen ska jag sova.