Mäktig Tussilago – Maja Lundgren

av strambergare

Haha, ja jisses, vad skriver man om den här snurrunderbara bokjäkel? Det är inte det lättaste.

Vi kan väl först börja med; jag älskade den.

Sen, hur går jag vidare från det?

Hmm, ja. Typ; Oscar är en vanlig snubbe vad vi vet, studerat humaniora och grejer, det gillar inte hans farsa och…

NEJ, sådär kan jag inte göra. Hmm, vad vill boken säga: Lundgren vill göra upp med alla som gör henne så jäääävla trött, så hon skriver om en person som till slut blir psykotisk efter att ha drabbat samman med alla dessa nötter; Tokliberaler, rasister, fru som klagar fast man är bäst i världen och försöker göra rätt etc. Hon raddar alltså upp alla dessa tröttsamma jävlar och synliggör deras idioti på ett väldigt, väldigt, väldigt roligt vis. Hennes stil är dessutom helt galant. Blandningen av prosa och lyrik, hopp i tiden, sanning, osanning, förvillelser. Så jävla snyggt. Jag älskar att allt som skrivs inte behöver vara greppbart, utan bara sätter an en ton, en känsla av tillståndet Oscar befinner sig i.

Jag älskar den här boken.

