Far & Son – Sushi USB EP

av strambergare

Tänkte först skriva något om Den Svenska Björnstammen, skriva om hur dåliga de är och sådär. Men kom inte förbi första spåret innan jag ville ringa psykakuten och be dem lägga in mig. Fan vad dåliga de är. Helt otroligt faktiskt.

Nåväl, kom på att jag inte riktigt lyssnat på Far & Sons nya EP. Deras första ordentliga släpp får man väl ändå säga. Det har väl bara blivit typ tre låtar spridda på fyra år eller något sådant. Vilket, för ett gammalt Las Palmas-fan, har varit allt för litet. Nu tycker jag visserligen inte att Far & Son är riktiga uppföljare till det bandet, de är något helt annat. De är mycket råare i allt, från beats till texter. Fast alltså Las Palmas kunde ju vara riktigt råa de också, men ofta med ett synligt flin. Far & Son gömmer flinet och gör att folk (Aftonbladet o Co.) inte vet hur de ska tackla’t. Det är ju jätteroligt.

Höjdpunkten var när de medverkade i Musikhjälpen i vintras. Efter framträdandet plockades det bort från hemsidan och auktionen av den här EPn lades aldrig ut. Det blev ett jävla liv helt enkelt. Censur, knarkramaskri, löpsedlar och så vidare. Det var ju jätteroligt.

Nu när det går att lyssna på EPn. det är så dum musik, dum, dum, dum. Men så rolig. Beatsen är helt jävla vansinniga, texterna petar på allt och alla. Det är jätteroligt. I senaste Galago skriver Johannes Klenell i ledaren:

Kanske är det just störigheten som är viktigare än någonsin nu? Att kalla någon för rötet pisshuve. Att föra väsen och vara obekväm. Att inte alltid agera korrekt och vika sig för dem som ”vet hur man beter sig”.

Det är lätt att tänka sig att det är Avpixlat-puckon som ska känna igen sig i det här. Men nä, de kan fuck off i alla lägen. Det är snarare de som sitter och styr landet just nu. Ljust och fräscht-Sverige med landsfadern Da Buzz lixom. Peta på asen.

Och det där med att föra väsen och vara obekväm är precis det som Far & Son gör på den här EPn. Alltifrån barnramsetradition (byta ut alla färgord mot ”brun”), sampla något som snortas i tolv sekunder, rikoschetter, rappa om sexiga barnrumpor. Fast frågan är om de någonsin kommer att toppa framträdandet i Musikhjälpen, eller min favorit, när de ska medverka i barnprogrammet REA, kan ses HÄR (ett av mina bästa favoritklipp, sjukt roligt).

Sen, ska de behöva tänka på konsekvenserna av deras drogförhärligande musik? Jag tycker personligen inte att det är särskilt drogförhärligande, för mig är det humor. Men vissa håller ju inte med, så eh, jag vet inte, varför ställde jag ens den frågan. Blörgh,.

