Hinsehäxan (TV)

av strambergare

Känner ändå att jag måste bara ha ett inlägg om Hinsehäxan.

Det är ju ändå det bästa svenska TV-drama jag sett sen Lasermannen, som var sjukt bra. Hinsehäxan är typ lika bra, i några avseenden bättre.

Det är en historia om en tjej som det går helt åt jävla helvete för. Och ofta sitter jag där och blir helt jävla amenvafan nu får de ge sig. Och när historien dessutom är sann, då smärtar det lite lite mer.

Men så snygg serie då. Är man smart och duktig på det man gör, så behövs nog inga abnorma summor pengar för att ro i hamn något fantastiskt. Inledningsscenen till exempel, där det blir en form av biljakt. Med rätt klippning och med rätt sorts filmning, så får de en biljakt som är mer kittlande än vilken sentida Hollywoodproduktion som helst.

Lite stora ord kanske, men det är väl bara för att jag fullkomligt hatar formeln: supersnabba klipp + filmat på grejer man inte vet vad det är, bara det ser coolt ut + omöjligheter + noll överblick = generisk actionsekvens á la 2000-talet.

Det kändes bara befriande med 70-talssättet att göra spänning.

Nu är ju den där lilla moppebiljakten helt ovidkommande egentligen, bara en detalj jag uppskattade mycket. Det jag borde fokusera på är väl det estetiska, hur sjukt jävla bra Vera Vitali är, den sorgliga historien, Rasmus Häggs suggestiva musik/ljudläggning, och så vidare.

Men det har ju alla redan skrivit om.

Har inte sett en enda som sågat den här serien.

Välförtjänt, men jag gillar kärringar mot strömmen. Den enda pikande kommentaren jag sett är väl Kjell Häglunds notering om att Vitali har olika frisyruppsättningar i samma scen. Vilket såklart är slarvigt och rätt så konstigt. Men ändå en petitess.

Mest gripande är ändå när Lillemor hela tiden får sina barn bortfösta. Hemska tanke. Usch. Ja, nej, känner att jag är tom på vettigheter, så slänger in en uppmaning; SE HINSEHÄXAN.

En sista grej som är cool också är att serien lär klara Bechdeltestet så jävla galant, och det är jag fullständigt cool med.

