Fluzzard

av strambergare

Det är fullt möjligt att det här är för snävt, för dumt, för ointressant, för whatever, men jag tror ändå att någonstans är det viktigt.

Jag gillar TV-spel, alltid gjort kommer alltid göra, som jag säger till morsan; deal with it. Jag gillar hur spel utmanar hjärnan på ett sätt, man koordinerar grejer, multisysslar i skallen. Jag blir alltid lite imponerad av mig själv när jag lyckas göra något bra i spel. Till exempel i Super Mario Galaxy 2 när jag lyckas ta en svår stjärna. Det är belönande och då blir jag glad. Även om det för många skulle vara slöseri med tid, men det är mycket, att kolla på Dr Phil är också slöseri med tid, men jag låter er ändå göra det.

Men ibland blir jag ju bara så rosenrasande superjävlaaslack. Som i exemplet Super Mario Galaxy 2 (SMG2), där ska man styra en fågel, fågeln heter Fluzzard och har fått namnge det här inlägget.

Jag hatar Fluzzard.

Fluzzard är ful och dum i hela jävla huvudet.

Det finns få saker jag hatar i den här världen lika mycket som Fluzzard.

OK ta’t lugnt nu, man! Börja från början.

SMG2 är ett spel till Nintendo Wii, den spelkonsolen har gjort sig känd världen över för sin lustiga kontroll som är rörelsekänslig. Detta har den demonstrerat snitsigt genom spelet Wii Sports där man kan spela tennis ”som på riktigt”. Det där vet ni säkert, men jag vet ju inte att ni vet, så eh.

SMG2 vill därför ta till vara på den rörelsekänsliga kontrollen ibland, även om spelet i huvudsak förlitar sig på vanlig kontrollmetod med spak och knappar.

Men i vissa lägen, vissa uppdrag, ska man kontrollera vissa grejer, typ en boll.

Eller Fluzzard (VAD ÄR DET FÖR JÄVLA NAMN????).

Fluzzard flyger rakt fram och genom att vrida kontrollen åt höger flyger Fluzzard åt höger och vice versa. Pekar man neråt får Fluzzard extrafart, han gasar, lägger i turbon etc.

Detta är ju såklart skojsigt vid första anblick och att ta sig från A till B på det uppdraget går rätt så lätt.

MEN, och detta är ett så jävla stort MEN att det är löjligt, i SMG2 måste man även samla speciella mynt för att låsa upp specialuppdrag. Och eftersom jag älskar att plocka på mig ALLT som finns i Super Mario-spelen, eftersom att de är awesome, så måste jag plocka på mig alla mynt.

På banan jag ska styra Fluzzard får man tag på myntet genom att åka igenom fem stycken portar, fyra av dem är rätt lätta. Den femte (eller andra i ordningen) är dock helt jävla bananasomöjlig att nå på ett vettigt sätt. Man måste vara så millimeterprecispåpricken att det är löjligt, man måste göra en perfekt avvägd turbofart rätt åt höger för att tvärstanna och glida in genom porten.

Att vara millimeterprecis är snudd på stört omöjligt då den rörelsekänsliga kontrollen är allt annat än millimeterprecis.

Hade man som spelare bara fått axla Fluzzard med vanlig spak hade det varit, som jänkarna säger, a piece of cake, en bit kaka, lätt som en jävla plätt.

MEN NEJ DÅ, I HELVETE HELLER.

Istället sitter jag där och försöker, försöker, försöker, försöker, försöker och jag dör, dör, dör, dör, dör.

Ibland kommer jag igenom porten, då pulserar hjärtat. HERREGUD tänker hjärtat, JAG GJORDE DET.

Men sedan möts och krossas hjärtat av att man måste pricka specialmyntet mitt i hetsen.

Då måste man också vara millimeterprecis.

Då är det lätt hänt att man missar myntet.

Då gör kroppen otroliga stiluppvisningar i aggression.

Hade jag haft en kamera riktad mot mig hade jag kunnat bli en Youtubekändis. Grimaseraren kanske ni hade kallat mig.

Har ni sett den där jävla muppen som spelar Wii och ser HELT SKOGSTOKIG UT? Alltså han säger ingenting, typ, han ba väser och gör de sjukaste ansiktsuttrycken, han ser HELT SKOGSTOKIG UT.

För helvete Nintendo, tänk om det hade blivit så? Jag älskar ju er, men varför gör ni såhär? Samma sak var det ju i Super Mario Galaxy, där skulle vi kasta bomber på sopor.

BOMBER PÅ SOPOR  (nej, det är allt annat än rimligt)

Det också med rörelsekänslig kontroll.

DET VAR OCKSÅ SNUDD PÅ JÄVLA OMÖJLIGT

Har ni inga som testar spelen och i magkänslan säger; Nä, det här måste vi göra om, folk kommer ju fan bli galna.? Inte det? Anställ en sån.

Jag satt i en timme och försökte klara av ett uppdrag som, när man väl klarar det, tar under en minut. När jag till slut klarade av det var jag inte ens glad, inte ens lättad, bara förnedrad och sur.

Nu känner jag mig på lite bättre humör dock. Nu har jag fått skriva massa tecken, det är roligt.

Annars tycker jag verkligen att SMG2 är typ världens bästa spel. Det är så fint och roligt. Mest roligt.

Men ibland är det bara löjligt frustrerande, utan att det skulle behöva vara det. På grund av dålig kontroll. Då blir jag så jävla lack. Okej om jag inte klarar av något för att jag är för dålig, men när jag inte klarar av något på grund av dålig kontroll, kamera, whatever, då blir jag så less, så less, så less.

Nu har jag skrivit för mycket om det här. Nu slutar jag.

