Louis CK live at the Beacon Theatre

av strambergare

Han jazzar in, den där rödhåriga lufsen och genast kastas man in i Louie-universumet igen. Det uppstår ju alltid en pytteliten depression när hans serie har säsongsavslutning, man vill hela tiden bara ha mer och mer. Serien bjuder ju alltid på allting, vackert foto, värme, kyla, perversioner, hjärtlighet, fumlighet, klarsynthet. Ba allting.

Men nu är ju det här inte en serie, utan ett ståuppframträdande, en show. Och det är ju kul, eller jag gillar ju inte stand-up egentligen, att kolla på nån snubbe, oftast snubbar, som står och snickesnackar framför folk brukar inte kittla mig särdeles. Kanske om jag såg det live att det vore kul, men vete fan. Däremot Louis CK, han funkar alltid för mig, jag vet inte vad det är med den mannen. Det är väl just blandningen, att det är plumpt ibland dåligt, varvat med genialiska utläggningar.

Det är med andra ord som vanligt, men det ytterst jävla fantastiska med den här föreställningen är hur den ges ut. På Louis egen hemsida, man betalar $5 och så får man streama, tanka hem en fil, antingen i HD eller SD, inga jävla DRM-skydd och släppet gjordes worldwide på the world wide web. Tillgänglig åt alla till ett mer än schysst pris, vad blir det? 35 spänn? Nått sånt. Man betalar ju det bara för att premiera att han gör precis allting rätt.

Stort jävla fuck you till allt vad vrickad, virrig och sjuk upphovsrätt och storbolag heter.

Och jag älskar stora jävla fuck you-aktioner. Men jag älskar också thumbs up.

Thumbs up, Louis, ditt jävla geni.

(VILKET KRÖNIKEAVSLUT VA? BORDE FÅ JOBB PÅ NÅN KASS JÄVLA MORGONTIDNING, DN, SKICKA MAIL, KTHX)

