Cowgirls – Karolina Bång

av strambergare

Hahahhaa, åh det bara kluckar i hela kroppen när man läser Bångs bok Cowgirls. Så befriande rolig är den.

Den handlar egentligen inte om så mycket. Det är några fristående sexnoveller om cowgirls som sätter på varandra. Det är en egen westernvärld där endast cowgirls lever. De super och hänger på saloonen, hijackar tåg, men mest av allt så knullar de. Hela. Tiden.

Och det är så jävla roligt och snyggt och smart.

Min favorithistoria är den sista där någon form av ”ordentlig” handling finns och äkta kärlek uppstår. Sån jävla sucker är jag, men jag diggade den nog mest för att den var mer ”matnyttig” än de andra. Och för att den hade mina favoritrutor såklart. Två helsidor, två nakna cowgirls i en säng och en hel saloon med partydjur, älskvärda.

Har dock ett problem. Och det är Bamseskolanavsnitten, där vi som läsare ska lära oss olika saker. Jag tycker det är tråkigt och hoppar över de sidorna första läsningen, andra gången gick jag igenom dem. Och vafan, visst, vi har ingen superseriekultur i Sverige. Vi har Kalle Anka och Bamse, mest Bamse, för han är ”vår” egen serie. Och den sortens uppfostrande stil är ju fin, men den används alltför frekvent, till och med i Galagosvängen.

Jag brukar köpa det, men här vill jag ju bara åt snusket. Jag som läsare ser ju och fattar precis allting, de som skrivs i de där avsnitten skulle lätt kunna skippas och bara smygas in i serierna, alternativt bara slopats. Nu ger det bara en trist helhet. De avsnitten skulle lätt kunna ges ut på egen hand, som någon slags lite lustigare folder för nyfikna young lovers. Men i den här kontexten? Njaaa.

Nu har jag låtit sjukt negativ, det är ju som sagt bara att hoppa över dem, jag älskade ju alla serierna, men lite, lite, lite avsmak ändå. Kan inte riktigt bortse från Bamsedelarna, tyvärr!

