Matti Alkberg i Nyhetsmorgon 2011-11-26

av strambergare

Ja där var han ju, äntligen får man väl säga. Sist han skulle få sitta och mysa i teves morgonsoffa blev han bortsjasad i sista stund, tarvligt och uselt tyckte jag då och det tycker jag fortfarande. Men nu var han där, med sitt fantastiska band som bara blir bättre och bättre, vilken jävla gitarrist Jonas Teglund blitt.

Men såklart, givetvis och vem kunde anat något annat, givetvis sitter landets gnällspikar där på twitterido och är elaka. Vad annars? Att bara säga: nä, det här är nog inget för mig, så blir man helt och hållet saligt förbannade. Hör på de här larvet några sopor skrivit:

Morgonchock i TV4: Mattias Alkberg, så otroooooligt dåligt framträdande. Jisses.

Hörde just Mattias Alkberg på TV4, mer vatten på min kvarn
#allnysvenskmusiksugerhårt

Mattias Alkberg sjunger verkligen illa.

nej,nej, Mattias Alkberg går inte att lyssna på. Ont i öronen av gnälliga falsksången i enformig låt. #överskattadindiepop

ok, Alkberg – en chans till…Nämen,va? Han har hittat en kompis som sjunger precis likadant. Gnälligt och falskt. #hatarindiepop

nu sjunger de gnälligt och falskt I STÄMMOR. Varför? Ok, de vill irritera. Hajar. Byter kanal. #alkberg #indiebluff

#nymo men jisses inte Alkberg igen!!!sååååå dåligt

Ja, vad ska man säg? Är jag förvånad? Nä, inte det allraste lilla minsta. Jag fattar väl att inte alla gillar rock’n’roll, god lyrik och en människa som inte skrattar sig fördärvad åt ingenting i en fåtölj på bästa morgonsändningstid. Jag fattar att alla inte gillar samma muzak som jag. Jag är inte dum i huvet som fattar att alla gillar olika.

Men jag blir bara så TRÖTT på alla dessa snabba trötta kommentarer på internets. Ibland tänker jag att det är bra och intressant att få höra människors direkta tankar, det som tänks i nuet, det är ju därför den här bloggen finns, den är ju byggd på det sättet, men herrejesus ibland blir det bara ett upptrissande i att vara vassast av alla knivar så att man blir läst. Man överdriver helt enkelt för att få fram en poäng.

Vilket kan vara bra, såklart. Men när man gång på gång skyltar med att man inte gillar ”indiepop” och ”GUD VAD HAN/DEN/DET SUGER”, finns det något viktigt i det?

Nej, det finns det inte. Inget intresse, inget intressant. Bara tarvligt larv.

Dessutom att kalla just Alkberg för indiepop, det är så mycket icke-insikt i ett sånt statement.

Eller att beklaga sig över att någon sjunger gnälligt på teve.

Vafan, det är live och det är morgon, om man förväntar sig världens show begär man faktiskt för mycket. De är ju bara där mer eller mindre för att

i) visa upp sig
ii) underhålla med lite musik mellan gäster och nyheter och gud vet vad

Att utifrån de premisserna sitta och tangentbordsgallskrika döda den fan innan jag tar livet av mig (mer eller mindre), äh, jag förstår det bara inte. Jag känner bara att det är löjliga små människor som håller på på det viset.

Annars, se gärna klippen med Matti Alkberg, de finns på TV4s hemsida nånstans, tycker att han är grym och har en sjujävla pipa som saknar like i det här landet.

