Kobra (2011-11-22)

av strambergare

Såg på Kobra, som jag brukar gö’ ibland. Det brukar ju liksom vara rätt så bra. Senaste avsnittet om begreppet white trash var mycket bra och intressant. Har faktiskt inte själv märkt av att man använt ett uttryck som white trash i en svensk kontext. För mig är det lika knäppt som om man skulle säga rednecks om vit underklass. Hynek Pallas briljerar, kul att se honom i TV, annars brukar han ju bara sitta och hamra bokstäver om movies. Nåväl.

När jag vill veta vad folk tycker om TV, brukar jag vända mig till Twitter. Det brukar funka bra, snabba tankar från ”vanligt folk” och från mediefolk, mest mediefolk. Där brukar man ofta antingen:

i) skratta ihop (både med och åt)
ii) bekänna synder (visa sig god och söka upprättelse)
iii) försöka skriva något snärtigt och smart

Det brukar oftast gå att ringa in de flesta inlägg i de kategorierna (ja, förutom vanlig länkspridning osv).

Så låt oss se vad de tyckte om programmet.

Några är osäkra på vad ens white trash betyder och en del kommer till insikt med att white trash betyder att alla andra etniciteter är lika med trash.
Thumbs up, people.

Nån snubbe tycker att de visar på dubbelmoral när de klankar ner på white trash, samtidigt som de visar bilder på folk som ”är” white trash.
Tror att du missade ett tankesteg där.

En annan snubbe tycker att de inte kommer fram till någonting, jävla elitism-TV (elitism dyker upp minst en gång till i ”flödet”)
Hehe, ja vad ska man säga om det här?
Tyckte de kom fram till en hel del.

Sen kommer några och skäms över att de använt uttrycket oreflekterat och ska sluta opp genast. Även uppmaningar till att folk verkligen borde se Kobra, speciellt ni som kallar er för antirasister.
Good for you eller nåt.

Sen hände inte så mycket mer, skratten fick Liv Strömqvist (välförtjänt!) och faktan att Ullared förknippas white trash i Sverige.

Ja, jag vet inte vad jag vill ha sagt. Kanske; Gott folk, ta hand om er.

