Naturdemokraterna

av strambergare

Jag vill egentligen inte skriva om politik, jag blir bara less på sånt (är det här en redaktionell loop? tror jag tagit upp det förut). Jag läser till exempel inte ledare längre, tycker den HÄR serien visar upp varför. Jag blir bara less. Bara liberaler och deras lilla syn.

Nåväl.

Den här gången kan jag bara inte sitta och tänka ”håhå, vilka jönsar”. Eller det är precis det jag tänker göra. Det här är det mest korkade jag hört i hela mitt liv. Ett enfrågeparti vars agenda är ”nollvision mot varg”. Alltså utrota vargen (ur Sverige, den får finnas nån annanstans! yay!). De har som mål att komma med i riksdagen.

Bilden ovan är från deras Facebook-sida (innan den gick upp i rök?).

Och; vafaaan ereeee här för jävla jönsar?

Klickade runt för att läsa vad de hållit på med, bland annat anklagat Vargen (alla vargar någonsin) skulle DÖDSMÖRDAT ett barn. Men de har kommit till sans och tar avstånd från det. Men ändå, vilka jääääävla jönsar är det här?

Kollade lite till och hittade ett långt radioprogram på Radio 1, där de fick ha en debatt med programledaren Hasse Aro och folk som fick ringa in. Och de som representerade partiet var två damer, Gunilla Grönvall och Pia DellaMonro, där Gunilla var den som mest fick föra talan. Pias input i partiet gick i stil med: Jag stötte på varg på mitt landställe, den åt upp grannens hund och nu vågar jag inte vara på landet längre.

Gunilla Grönvall är uppenbarligen Hjärnan i partiet, eftersom hon, mirakulöst, lyckades hålla en sansad ton utan att tappa masken. De som ringde in var med andra ord inte särskilt slipade. Eller så hade de argument, som Gunilla bara undvek med frasen ”nä, det där tycker jag inte”. Fast, hon uppenbarligen tyckte det som hon blev anklagad för (inte allt givetvis, killen som ringde in och gallskrek att de var efterblivna (vilket förvisso var jävligt roligt) men de är ju människorna såklart inte). Gunilla var den som fick förespråka deras ideologi, alltså, bort med vargen, den är dumdumdum och måste dö.

Men hela tiden bara vek undan med ”Nä, jag vill inte vargen ska utrotas, det är en omöjlighet”.

Men vafan vill männskan då? Jag blev inte ett dugg mer klok av det, trots en och en halvtimmes snack. Vilket misslyckande. Allt de sa var mer eller mindre: Vargen är dum och måste bort, den är inte utrotningshotad (världsligt sätt alltså) och hör inte hemma i Sverige.

Ja, jag vet inte hur jag ska bemöta det där, annat än det är vad man brukar kalla för trolleri. Ett ypperligt tokeri som på Internet kallas för trollning, man hittar på massa skit för att se vartåt det leder. Det är den enda slutsatsen jag kan dra, för de kan ju fan inte vara sanna?

– Jag känner familjer i Riala (som utmålas som helvetet på jorden) De är inte ett dugg rädda för varg.
– Jag själv bor halva året ute i skogarna. Där finns mängder av olika djur, lodjur och varg bland annat. Jag är inte det minsta rädd. Varför skulle jag vara det? Den är ju helt ofarlig för oss människor.
– Och hade jag haft hund hade jag för jösse namn haft den kopplad. Jag skulle inte direkt önska livet ur min lilla djurkamrat. Den existerar trots allt under mitt ansvar.

Jag kan ju bara gå till mig själv i det här. Eftersom det är så de gör, för sig med anekdotisk bevisföring som om de vore absoluta sanningar, då kan väl argumenten bara bita ifall man går till sig själv? Eller ja vafan spiller jag tid på sånt här. Usch, jävla jönsar.

