Det erotiske menneske

av strambergare

Förra året läste jag en intervju som skapade stark avsmak i hela min kropp. Det var så drabbande vidrig läsning om en dansk konstnär (författare, filmare, jag mindes inte vilket, men visade sig vara bådeoch) som beskrev hur han rest världen runt och lägrat kvinnor. Mestadels unga kvinnor.

Där är det väl inget fel, men det fanns citat där människosynen var så äcklande att jag var tvungen att sluta läsa. Handlade om hur han tagit kockens dotter och satt på henne, närhelst han ville.

Det var väl ungefär ett år sen jag läste den, sedan förträngt mitt bästa. Igår dök det upp och jag satt som manisk och försökte leta upp vem fan karln var. Sökte på Google i TVÅ TIMMAR utan resultat. Alltifrån ”dansk regissör knullar ungt” till ”dansk regissör upprör” ”kolonial dansk gubbjävel ligger med unga svarta kvinnor och tycker det är najs” (i den stilen, jag försökte fan allt). Till slut vände jag mig till Wikipedia och gick igenom en lång lista med danska regissörer, tills jag hittade honom.

Jørgen Leth.

Där var den grånade herren i grå kalufs och fula brillor (har poeter alltid fula brillor, ingår det i jobbet?). Letade upp en intervju igen och återigen föll jag över det här:

”Jag tar kockens dotter när jag vill. Det är min rätt. Jag kan behandla henne som jag vill. Hon klär av sig i the master bedroom medan hennes mamma gör i ordning kvällsmaten eller stryker mina skjortor ute på gården. Jag känner efter om hennes fitta är våt. Det är den, hon är alltid beredd, och jag kan ta henne utan förspel.”

Det är från hans självbiografi och få saker gör mig så fullkomligt äcklad som det där. Vita gubbar och deras maktutnyttjande av ”exotiska kvinnor”. Nykoloniala gubbäckel, som istället för att tillskansa sig land, tar kvinnor och deras kroppar och köper dem likt frukt på ett torg.

Letade i alla fall upp filmen han gjort,  Det erotiske menneske och ja, fyfan, redan där börjar ju varningsklockorna. Vill jag verkligen utsätta mig för det här? Nej, egentligen inte. Men, jag måste ändå, för att försöka få någon slags förståelse. Just nu har jag ju bara spytt ur mig fördomar.

Möjligt att han bara är en vanlig snubbe som gillar att knulla, vem gör inte det lixom (alltså, det är ju omöjligt med tanke på hans beskrivning ovan, men ändå).

Filmen handlar om en dansk gubbe som vill återuppleva sina år som kringresande, när han lägrade kvinnor titt som tätt i diverse länder. Filmen är lite meta, på nått jävla vänster, det är ingen rak historia, det finns inte ens någon historia egentligen. Det är ett kollage av scener och bilder. Hopplock av intervjuer med kvinnor som provfilmar för roller där de ska klä av sig nakna på film och läsa den banalaste jävla lyrik om hur vackra de är.

Det är ett frossande i tits and ass and pussy rätt igenom. Det är vackra kvinnor, kan ingen säga emot och vi får på det mest voyeuristiska vis studera dem i detalj. Armhålor, ögon, knäveck, röven, det svarta krulliga fitthåret, allt ska visas och i hotellmiljö. Över det läser Jørgen Leth om vad han vill göra med dem, eller vad han har gjort tidigare, eller om det bara är ren fiktion, spillerill. Osmakligt värre är det i alla fall.

Vid ett tillfälle får vi också se en stol i närbild i olika vinklar. Mycket spännande.

Vid något annat tillfälle åker Jørgen tåg och blickar ut över landskapet i ett par minuter. Också mycket spännande.

När filmen närmar sig en timme får vi se ett klipp från 1999 när han sätter på kockens dotter.

Jag finner fan inte ord alltså.

Presentationen, arrogansen, det fullkomliga äcklet. Varför har någon spenderat pengar på det här? Någon måste ju ändå betalat för att få det här inspelat och sedan ge ut det.

Ja, jag kanske ser det här för mycket utifrån. I Danmark verkar han vara en uppskattad konstnär. Där han tidigare haft honorärkonsulstitel i Haiti (men blev borttagen när historien om hans förhållande med kockens dotter uppdagades). Han fick även kicken från sitt jobb som cykelkommentator under Tour de France.

För mig är det en obegriplig film, jag förstår ingenting av den. Vart den vill komma, vad den vill visa. För mig är det bara fruktansvärt vidrigt och meningslöst.

