Neil Young – Le Noise

av strambergare

Nämner ju den här plattan lite kvickt HÄR. Men jag kan nog tycka att den kräver ett eget inlägg.

Jag tycker verkligen att den här skivan är sjukt bra. Bara tanken att skita i kompband och trummor (okej, det bygger hela singersongwritergrejen på men) och bara köra elgitarr och lite effekter, det blir som man säger; effektfullt. Jag menar, här har vi en kanadick som på sin trettiotredje platta känner för att göra en singersongwriterplatta med dist och skrän och lite suggestiv stämning. Det är ju fan avant-garde.

Hehe.

Men hörrni, seriöst, okej att vissa av texterna blir lite väl Bono, vädret förändras, isbjörnar dör och sånt där. Jag köper ändå det, i musiken han får fram är det sån jävla ångest över att vara så liten och hjälplös. Och att en farbror på 66 sjunger så att rösten inte räcker till, ja, jag tycker att det är riktigt vackert.

Och sen då, att han drämmer till med en gripande och berättarmässigt galant låt som Love and War, sånt låttextförfattande ser man inte ofta längre. Det är en sån där låt som klassas som ”mästerverk”, fast då mest av rockfarbröder, inte av kidsen som tycker att Grizzly Bear är bra.

Älskar gamlingar som visar experimentlusta och när de dessutom lyckas att genomföra det till något stort, då förhöjs det några extra snäpp hos mig. Kan inte redogöra för varför, det bara känns bra. Som när Dylan kom med Working Man’s Blues #2 och man ba OH WOW HOW IS THAT EVEN POSSIBLE?

Eller när Vashti Bunyan ba återvände från ingenstans och var så vacker. Ja, det finns väl mängder av gamlingar som visar var skåpet ska stå, så skitsamma.

När jag glor in på kritiker.se (som så många gånger förr) så ser jag att ett par ungtuppar tycker att skivan är kass. Typ Gaffa och nån Rayman på NWT (antar att de är unga i alla fall, ja, jag besitter många fördomar). Det är ju spännande, att ynglingarna tycker att gubben är trist. Tycker dock inte att de förklarar särskilt väl varför. Gaffa är ju som Gaffa är, sopig. Och Rayman tycker att det är ojämnt, kan jag väl köpa att nån tycker, även om jag inte tycker det. Tycker den är väldigt väl sammanhållen både ljudligt och tematiskt, men sån är jag!

Annars är det rätt många 4:or faktiskt, det är ju också skoj. Att jag och andra tycker lika. Känns bra att tycka lika ibland.

