The Beach Boys – Smile Sessions

av strambergare

När jag hörde att de skulle ge sig fan på att få ut Smile på riktigt i år blev jag lite tårögt glad. Det var så fint, äntligen ska den få spelas som det var tänkt. Borta är alla uppdelningar, Smiley Smile och Brian Wilsons kollaps.

Här är bara fulländningen och den är jättefin, jättebra och allt sånt där. Bättre än Brians 2004-sammanställning (som också är jättebra och jag spelar titt som tätt fortfarande sju år efter jag köpt den).

Men, jag har ett problem.

Det här med bonuslåtar.

WHY OH WHY har de slängt in bonuslåtar på skivan? Det är speciellt störande eftersom de ger ut den i 2-Disc. Låt bonuslåtarna vara på andra skivan och skit i att slänga in bonus på originalet. Nu när de äntligen ger ut den ”som det var tänkt”, fuckar de upp det i alla fall och slänger in fem låtar som inte har där att göra i alla fall. Jävla fuck-up. Efter Good Vibrations ska det vara tyst, istället rullar det på med flera låtar och jag tar mig för pannan. Jahapp, nu försvann min album-upplevelse, nu blev det bara en jävla playlistsamling. Det är SÅ viktigt för illusionen och helheten att man ger fan i att slänga in bonuslåtar i kontinuiteten.

Jag fattar verkligen inte, jag hatar sånt här. Jag hatar när de håller på så här.

Jag blir så arg och besviken.

Börjar fundera på mitt ansiktsuttryck när jag skriver att jag är arg. Känner efter och jag ser precis lika håglös ut som vanligt, men jag vet i alla fall med mig att i hjärnan och hjärtat brinner det en liten låga åtminstone. WHY OH WHY

Jag tycker på riktigt att det är ovärdigt. Riktigt ovärdigt. Hur vackra låtar det än medverkar på skivan och hur snillrika de än är. 10 av 10 och hela faderullan, så blir man bara blåst på truten.

Grrr.

