Homeland

av strambergare

– Hejhej, har ni sett Homeland? VA INTE DET?

Nä, skoja ba, är inte jätteförvånad. Går ju trots allt på televisionen i Amerikat. Men ska väl börja visas här snart? Hursomhaver, kolla, spana in, följ! För ojskipojski vad herrejesusbra det är. Och det tyckte jag efter dagens avsnitt, jävlarrrr så spännande. Helt klart absolut bästa avsnittet den här säsongen. Långa scener, påfrestande eller bara nervkittlande, att vi som tittar på aldrig vet vad fan som försiggår. Hela tiden lurar känslan av att vi blir lurade och tror oss veta allt, men vet egentligen lika lite som CIA. Är Broady en onding?

Åh, det är så snyggt.

När nån ba: ”Öhhh, de som gjorde 24 ska göra en ny televisionsserie om lite araber och CIA, fett va?” NEJ FYFAN FAR ÅT HELVETE,

tänkte jag, 24 må ha sina anhängare, men vi hänger inte med varandra. Tyckte det var en oerhört krystad och tråkig actionrökare (såg visserligen bara två säsonger, tänker inte se fler, hata mig inte).

Men psykologin i den här serien, hur vi ser människor reagera som människor rätt igenom, wowzers, det är inte ofta det händer. Även om jag måste erkänna att det funkat bara nästanhelavägen, så fungerar det helt klart hela jävla vägen i femte avsnittet. Tonen är perfekt, spänningen är tät utan att behöva spänna muckler och BAMBAMBAM-muzak.

Ja, ibland så vill jag ju skriva Weird Science-analyser av TV, men gawd, hur ska jag orka med det? De kan de få hålla på med, jag nöjer mig med att megafonvråla SE SERIEN FÖR BÖVELEN.

Den är faktiskt jättebra.

Faktiskt.

