Björk – Biophilia

av strambergare

Okej, vi har lite problem här.

Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till den här skivan, fattar inte hur jag ska lyssna på den, eller, betrakta den? Det här med appalbumgrejen gör mig helt förbryllad, är det en skiva, eller är det en app, eller är det både och?

Hur ska jag lyssna?

Jag har lyssnat på de tio låtarna i hörlurar.

Är det rätt?

Eller ska jag sitta med en iPad och interagera med låtarna? Ska jag interagera? Ska jag bara lyssna?

ALLTSÅ, nu sitter jag ju bara och upprepar mig själv. Men det är ju bara för att påvisa hur förvirrad jag är, för jag förstår verkligen inte. Osäker på om jag gör rätt när jag trycker igång iPoden och låten Moon, är det rätt väg att börja där? Eller ska jag göra något innan jag lyssnar? Ska jag göra något under tiden jag lyssnar?

Jag vill bara ha ett svar. Faktiskt.

Jag har ingen iPad, kan därför inte lyssna så. Skivspelare har jag. Och dator. Duh. Ska jag lyssna där? Är det rätt att lyssna på de tio låtarna och bedöma utifrån dem? Är det helheten, eller kräver ”upplevelsen” interaktion?

Jag förstår ingenting.

Något jag däremot förstår, när jag lyssnar på albumet är att något saknas. Det är inte så njutbart, det är lite tråkigt. En av världens bästa röster får inte vara tråkig. Då blir jag vrång.

Älskar i och för sig när ”Venetian Snares-trummorna” drar igång i vissa låtar, trummalummakakafoni. Då är det häftigt.

Men kvar står jag, väntar på svar, väntar på mer, förvirrad liten människa. Usch.

