Revenge

av strambergare

Den goa gubben Billy Rimgard från Obiter Dictum (jättebra podcast, lyssna på den!) tipsade om den här TV-serien. Revenge.

Och, alltså, den är så FÅNIG.

Det är verkligen O.C. med en hämndintrig i botten. Tjejen Emelie är lack på massa människor som satte dit hennes farsa en gång i tiden och nu ska hon hämnas. De flesta är socitetsfolk och därför måste hon vara som socitetsfolk för att nästla sig in där och förstöra deras liv.

Och, alltså, den är så FÅNIG.

Det är guilty pleasure på hög nivå. För nivån är ändå rätt hög, det är smart gjort, de kommer undan med så mycket fula grejer. Spänningsmusiken, inzoomningar på folk och VIKTIGA GREJER VI SOM TITTARE BANNE MIG INTE FÅR MISSA och lite sådär. Voice overs. Popmuzak för att förhöja stämningar.

Men, alltså, den är rätt så välspelad ändå, och liksom lite medveten om sin fånighet och skiter i det och bara kör på. Vilket, på något sjukt sätt lyckas. För egentligen borde jag avsky sånt här. Det är för simpelt. Det är liksom lite Simpleton över det hela.

Men ändå sitter jag där och det är ju för att det är spännande med hämndhistorier. Jag vill ju se hur tjejen ska sätta dit nästa kärring eller gubbjävel. Upplägget är att varje avsnitt ska hon sätta dit en gammal plågoande.

Alltså sa jag verkligen välspelat? I så fall måste ni, kära läsare, förstå att det är inom kontexten GUILY PLEASURE-TV.

Fast en karaktär är riktigt jävla jobbig, den brittiska tjejen, festfixaren. Allt hon säger låter som att jorden håller på att gå under, allt är SÅ jobbigt och måste PUSTA och SMÅSTÅNKA i varje andetag. Mitt ok är större än alla andras, styra ihop en tebjudning med gamla tanter är fan jobbigare än att bota världssvälten. Och överklassbrittiskan gör sitt till, såklart, men jag fattar inte. Karaktären skulle inte behöva vara sådär påfrestande som hon spelar den. Varför säger ingen till henne att sluta pusta och himla med ögonen och bara leverera replikerna som folk?

GU’ VA JAG GNÄLLER

Men jag stör mig verkligen på henne och hennes otroligt jobbiga sätt.

Annars alltså, go for it dudes, det är en skojig serie, lagom spännande, lagom alltihopa, slökollar-TV som funkar bra. Även om det är fult å det yttersta.

JUST JA

Fratboy-killen, WTF. Ja, han kräver en WTF-stämpel, allt med honom är WTF, jag tänker inte ens gå in på det. Hans roll är helt bananasdålig. Varje scen där han medverkar urartar i stora WTF. Förhoppningsvis klarnar hans agenda, men tillsvidare.

WTF??????

