Phoenix Wright: Ace Attorney Trials and Tribulations

av strambergare

Men vafan är det här för pixlar nu då?
Jo, det är pixlar från det japanska spelföretaget Capcom.
Jaha, såpass alltså.
Jajjemen, japanerna har en spelserie om en försvarsadvokat som alltid får ta hand om massa ”omöjliga” fall, allt tyder på att ens klient, den tilltalade, ligger i klistret och har mördat nån eller något i den stilen, eller jo, det är nog alltid nån som dör.
Är det fett?
Fetare än fett. I alla fall den här sista delen, eller avslutande delen i trilogin med Phoenix Wright som huvudkaraktär. Sen blire andra snubbar man får styra runt och leta ledtrådar.
Låter som att man är den där gubbfan i Morden i Midsommer, LOL!
Eh, ja, jag vet inte, aldrig sett det. Men man får i alla fall ett fall, eh, de anklagar mig för mord, rädda mig! Och man ba, okej, jag ska göra allt jag kan!
Låter kul!
JA! Det är jätteroligt och klurigt och allt sånt där. Men det här spelet alltså, det är nått i hästväg i historieberättande. I allra sista fallet vrider man ihop alla fallen från spelet, plus delar från de två tidigare. Klart att det är påhittat i efterhand alltihopa, men det är fortfarande jävligt smart och snyggt gjort.
Men är det mycket snack eller?
Typ bara snack. Allt som händer i spelet sker nästan via text, förutom då man letar ledtrådar eller ska välja ut motsägelser med vissa objekt. Vafan, jag orkar inte orera om spelmekaniken. Men ja, det är mest snack. Bra snack. Välskrivet snack. Ibland somnar man lite, vissa fall är lite trôkiga, men så kan det vara. Fast karaktärerna är genomgående underhållande. Här i sista säckknytet bjuder de in en ny. En hemlig en som kallar sig för Godot och antagligen är en av spelhistoriens allra bästa karaktärer. Han dricker hundra koppar kaffe om dagen är typ bäst.

Jag orkar faktiskt inte vara kritisk jämt. Det märker man ju på den här blogg’n. Men om jag skulle vara det skulle jag langa fram 9/10-stämpeln, eller nått. Det är löjligt bra helt enkelt! Utropstecken på utropstecken!!

 

(ps hur många störde sig på att jag kopplade kritik till betyg? he he he he he….heh.)

