Parker Lewis – Pengar och Leenden

av strambergare

 

Okej det här är SUPERSNABBA och OGENOMTÄNKTA tankar om Parker Lewis nyss släppta platta. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig liksom.

Men, dude, var är soulen? Bara för att du sjunger om Springsteen behöver det inte betyda att du tvunget ska låta som honom? Jag blir rätt förvirrad av den här skivan. Över Kilsbergen var lite oroväckande i sin ljudbild. Så ren. Så replokalsperfekt. Sådär…duktigt popband. Men, det gjorde inte så mycket, för det är en jävligt bra låt ändå, har nog lyssnat minst 98 gånger i år. Mamma gillar den också. Tror inte hon riktigt greppat det där med misären, men det är en fin bit, helt klart.

Men skivan då. Den låter så himla tråkigt. Gudars Amalia, westerngrejerna i början kan bara beskrivas med Internetlingo; wtf?

Har läst lite i Kristian Lundbers Yarden idag och det känns ju tematiskt riktigt att avsluta dagen med den här skivan. De känns lite lika. Klasskampen. Texterna har inte Parker (han heter Emil egentligen, men Parker är roligare) slafsat ihop i alla fall. Kanske inte musiken heller, men den är ju sjutton gånger mer ointressant i alla fall.

Sitter lite plågad och fundersam.

Overklighetens folk, har vi ju hört förut, om vi köpt  Ingen så blå-sjuan vill säga. Länge sen jag hörde den och det är nog säkerligen en uppiffad version på nya plattan. Men den tillsammans med Över Kilsbergen är de enda låtar som fastnar, här finns soulen, hjärtklappningen, PONDUSEN i en snäll röst.

Jag vet inte, vi kommer inte överens jag och Parker på den här plattan. I typ fem år, sen jag hörde den där New York-jullåten första gången och vidare till Alvy Singer-remixarna och Via Emilia (en av 2008 års ALLRA bästa plattor, som inte ens var en ”platta”), så har jag följt Parker Lewis. Kommer givetvis fortsätta lyssna på allt, lika nyfiket. Men här, för första gången, är vi nog inte helt hand i handske med varann. Vilket är synd eftersom det är första gången en längre bit av honom kommer finnas på stor svart plast.

Whatevs, it’s just plastic, man.

