Girls – Father, Son, Holy Ghost

av strambergare

 

Jag vet inte riktigt varför jag gillar Girls så mycket. De känns ändå som att de faller in i den där SUPERTRISTA GorillavsBear-falangen av amerikansk popmusik som är så himla SUPERTRIST. Men de är ändå bra, riktigt riktigt bra och de blir bara bättre.

Man kan tro att de tar sig vatten över huvudet när de bjuder in brudar på soulkör, men nej, det funkar bra. Det blir ingen Screamadelicapannkaka, det funkar verkligen. Man kan tro att de blivit totalt dumma i huvet när de kör en Black Sabbath-pastisch, men det funkar minst lika bra som när The Bear Quartet gjorde det för två år sen. Man kan tro att de är världens tråkigaste jävla band som vill härma lite Sonic Youth-rock på något spår, men nej, TILL OCH MED DÄR funkar det. Det är ju fenomenalt.

Har läst att del tycker att det är en grower. Det är en grower. Bra, som bara blir bättre och bättre. Till och med bättre än förra tror jag, den söta EPn Broken Dreams Club. Och den tyckte jag var några resor bättre än Album, som var lite för sjavig om än med höga toppar.

Jag blir faktiskt lite golvad av den här. Det tar ett tag innan jag når marken visserligen och det tar ett tag innan gonggongen slår och allt klickar. Det är något med att det låter som att de inte kan spela sina instrument. Det är så himla avigt och skevt. – Dude, har du hört den här låten? – Ja. – Visst är den bra? – Ja. – Vi gör en egen variant på den? – Ja.

Och så gör de det. Och så blir det bra. Den där försiktigheten som ständigt närvarar, får vi verkligen göra såhär? Jag tror att den är viktig för bandet, alltså, de är ju ändå rätt kaxiga. Typ den där knullvideon de gjorde. Fast jag lovar, ser ni de på scen så kommer de se ut som de frommaste lammen någonsin, på Way Out West förra året var de så timida att det gränsade till gäspattacker.

Tur då att de är väldigt duktiga på att förvalta sin musik på skiva.

Eller som stream på Internet. Som finns här. Hurra!

http://widgets.beggarspromo.com/fathersonholyghost/widget.php

