Rocky Magasin 6/2011

av strambergare

Ett tag slutade jag köpa Rocky, men nu har jag börjat igen. Eller börjat å börjat, det började med att Simon Gärdenfors snackade om att han skulle visa upp utdrag ur hans nya bok i Rocky. Då bidde jag sugen. Köpte ett nummer och nu har det bara blivit så, den åker med i korgen helt enkelt.

Senaste stora dragplåstret är de nytecknade Pontus Lundkvist-serierna (gud vilket geni han är).

Men det var la inte det jag ville skriva om, det är helt oväsentligt om man tänker efter. Inte Pontus, utan att jag börjat köpa tidningen.

Fast det kanske inte är helt oväsentligt, för jag är RÄTT SÅ SKEPTISK till att fortsätta. Liksom, Tony ”Mr Pokémon” Ernst, kom igen, din inledningstext måste du ha skrivit ihop på den där parkbänken på den där latteservetten bredvid dig Så HIMLA oinspirerat.

Förlåt för versaler, men det är så jag jobbar ibland.

Och The Embassy-recensionen. Den är ju ytterst märklig. Har inte Sörby fattat att det är en samling gamla låtar? Hon verkar ju vilja framställa sig som att hon håller bandet kärt, hänger med i svängarna, men, hon hänger ju inte med i svängarna och där hänger jag inte med. Inget fel i att inte ha superduperkollen på The Embassy, men när man framställer sig som att man har superduperkoll, då är det fel. Liksom ”…”Puttgarten” har försetts med vassare, distade kanter och en hårdare attityd än vad man hört tidigare.”. Det är ju knäppt, eftersom Puttgarten är en B-sida till deras första singel på Service. Så visst har man hört det tidigare.

Och att Jay-Z och Kanye fick 9/10 för deras astråkiga platta Watch the Throne får väl stå för Robert Zillén, men den är inte värd ett sånt högt betyg på långa vägar. Bara grejen med att de har skrivit featuring Otis Redding är så ÄCKLIGT att jag ba bojkottar.

Men Pontus-serierna var bra och passande i Alfons Åberg-temat. Men AJA BAJA redaktionen, ni får rycka upp er lite!

En liten slutnotis: Jag har inte läst de ”större” artiklarna än, de kanske förhöjer tidningen lite.

