The Baconing

av strambergare

Här i veckan släpptes The Baconing. Hade läst titeln på PS Store, men inte fattat att det var uppföljaren till de två finfina spelen DeathSpank/ DeathSpank: Thongs of Virtue. Och eftersom jag gillade de spelen så mycket, ni vet, meta, Ron Gilbert (Monkey Island!!!), simpelt actionupplägg, var jag ju tvungen att köpa det här också.

Och nu när spelet är slut, 100% quests avklarade, så känns det inte som att jag alls var tvungen. Det kändes lite överflödigt faktiskt. Även om det bjöd på skratt här och där, var spelet i stort sett bara en lång upprepning av de förra. Tror inte att de introducerade ett enda nytt spelmoment. Och båten från förra spelet lyckades till och med vara trasigare den här gången, hackig och jävlig, usch.

På det stora hela är det ändå välgjort och en de flesta uppdrag är rätt roliga. Men, gawd, 97% överflödigt om man spelat de tidigare och varför skulle man lira det här om man inte lirat de tidigare? Nej, inget nytt alls under solen, rätt så himla besviken.

Och, med tanke på slutet, verkar det komma fler. Jag tror inte att jag kommer att skaffa fler DeathSpank-lir, hans tid är över, vilket Ron Gilbert själv insåg (han lämnade spelserien åt sitt öde innan de förra ens var klara, vilket borde varit ett varningstecken). Så, tjarrå DeathSpank, det har varit roligt, men det roliga är över nu.

