Kaosfilmer

av strambergare

Jag har länge undrat varför jag tycker att nymodiga actionspektakel är så himla tråkiga. Jag har länge hävdat; eftersom de är förvirrande, att det bara blir gytter, men inte riktigt kunna sätta orden på det ordentligt, förklara vad jag menar för mina vänner där de sitter förundrade. Eller, de tycker ju oftast som jag, att filmerna är skit. Jag tycker dock oftast att de är mer skit än vad de tycker. Att de är förundrade är för att jag fastnar i en lång harangsutläggning där jag inte kommer till skott och inte klarar av att ringa in vad jag menar. Det blir mest svordomar.

Som tur är har Matthias Stork har fattat precis och gjort en videoessä i två delar, där han förklarar begreppet ”Chaos Cinema”. Det är en kvart sällsynt klarsynt filmkritik som alla borde se. Så ni fattar varför i helvete ni inte ska gå och se en till Michael Bay-film.

SE HÄR

