I den Röda Damens slott – Lars Jakobson

av strambergare

Jag vet inte om ni läst den, eller ens hört talas om den, men I den Röda Damens slott är en fantastisk bok. Jag läste nyss ut den. Jag gjorde det på toaletten och jag vet inte om det är värdigt. Men det är väl skitsamma (pun intended).

Det var länge sen jag läste en så ofantligt välskriven bok. Lingvistisk perfektion, kände jag genomgående. Orden har valts ut noggrant, meningarna är precisa, ut i varenda kommatering. Och de är många. Vissa meningar är så långa att det nästan blir parodiskt ibland. Men bara nästan, för parodiskt blir det inte.

Förutom att vara välskriven, är den här sci-fi-historien bara massa ljug, utan att kännas som ljug. För det är klart att det har funnits en koloni på mars. Som levde och skrev böcker. Bodde på platser som kallades för Kukan, det är självklart. Eller, trovärdigt åtminstone.

Däremot tog det ett himla tag innan jag kom in i den, så jag funderar på att läsa om de första femtio sidorna. Däromkring förstod jag inte mycket. Kanske för att jag satt på ett plan till Grekland just då och mest bekymrade mig om att mina knän värkte och att jag fick ha benen i sådan position att sendragen ständigt hotade.

Och det var en månad sen, inte att det tog en månad att läsa den. Eller, det tog det ju. På sätt och vis. Men jag har läst mycket annat under tiden, dikter och sånt. Serier. Batman. Essäistisk skönlitteratur om martianer kan lätt hamna i skuggan av The Dark Knight. Det är ju förståeligt.

Men den har hela tiden legat i bakhuvudet och gnagt. Funderat över hur man kan hitta på allt det där. Vad går Lars och tänker på? Hur kommer han på att tänka på det han tänker på? Ungefär den frågan ställs av en redaktör i boken och svaret blir lite flyktigt: Inte hela tiden.

I den Röda Damens slott är verkligen inte en bok för alla, tror jag, misstänker att många skulle ha svårt för de långa ”meningslösa” styckena om Mars och det i kring, men skulle kunna älska skildringarna av vänskap och kärlek. Det är en väldigt spännande bok att läsa och begrunda. I en månad har den legat där och gnagt. Den kommer nog gnaga tjugo gånger längre än så.

