Vi måste prata om Sucker Punch

av strambergare

I veckan såg jag Sucker Punch. Sen dess har jag inte riktigt kunna släppa den. Vilket är synd eftersom det är precis det jag vill göra, glömma bort, gömma undan, radera. Att radera filen från hårddisken gick bra, men bilderna i hjärnan finns kvar. Jag vet att det här inte är ett särskilt bra sätt att börja en diskussion på, men jag är uppriktigt förvånad över hur Zack Snyder kan vara så fruktansvärt superusel. Han gjorde trots allt Dawn of the Dead, en remake förvisso, men en väldigt bra sådan. Sedan dess har det bara gått utför och alla hans spelfilmer (har inte sett den animerade ugglematinén) har legat på stadiga 1/5. Ja, det gäller 300 och Watchmen. Båda misslyckade serietidningsfilmatiseringar. Men Sucker Punch är något mycket mer. Här har Zack själv knåpat ihop sin historia, skrivit manus och regisserat.

Att ingen stoppade honom. Drog i handbromsen och sa: Appappapp, nu lugnar vi ner oss en smula, Zack. Vi börjar från början, vad är det du vill ha sagt?

För när man äntligen nått slutet, så är det precis det man undrar. Vad vill Zack ha sagt? Det är uppenbart att det är någonting han vill säga, men säger han någonsin det? I så fall har det gått mig över huvudet. Vi måste nog börja från början, reda ut vad det är som egentligen händer.

Babydoll är en söt ungdom som bor hemma med sin mamma, syster och styvpappa (vi får anta att det är såhär, eftersom inledningen saknar dialog och är väldigt rörig). Mamma dör, mamma är rik, mamma lämnar arvet till döttrarna, styvpappa blir arg och super till. Han tänker förgripa sig på döttrarna, men Babydoll slår tillbaka. När styvpappa ska ge sig på syrran blir hon jättearg, förstås, och letar upp en pickadoll för att skjuta gubben. Istället råkar hon av misstag skjuta sin syster och gubben skrattar till och kör iväg Babydoll till mentalsjukhus.

Här gör vi ett break. För, vi får bara gissa att det är det här som händer. Det är noll dialog, det är rörigt filmat, mörkt och skapar en väldigt jobbig stämning. Vi känner på oss att det kommer att barka åt helvete, inte bara stilistiskt utan i handling också. Det bör tilläggas att det är en cover på Eurythmics klassiska Sweet Dreams som spelas under hela inledningen. Det är väldigt pajigt när de lyfter fram rader som some of them want to abuse you/some of them want to use you. Det är lite för mycket och alldeles för bokstavligt. Den här typen av hemska covers kommer att dyka upp under hela filmens gång för övrigt. Ifall det finns invändningar på det här händelseförloppet (och fortsatta) ge en kommentar. För jag blir då inte klok på’t. Eller, nu när jag tänker efter, började inte filmen med en lökig voice-over? Undrar vad den sa, den kanske är en nyckel.

Sedan på sjukan går det inte heller så bra, hon får prata med psykolog och sen hamnar hon för lobotomering. Så kan det gå. Men innan det är dags för att sticka in vassa objekt genom ögat in i hjärnan, så händer något. Det sktigaste mentalsjukhuset sedan Arkham Asylum (Batman-referens, där hamnar alla superskurkar som Jokern, Scarecrow och Killer Croc) förvandlas till en slags strippklubb (?).Varför är helt och hållet oklart. Och fortsätter så vara under filmens gång. Låt gå för att allting i konst inte behövs förklaras, allt kan upplevas. Men, det måste ske naturligt inom kontexten. I den här filmen finns ingen jävla kontext och är därför helt jävla superkorkat.

I den här alternativa drömstrippvärlden är livet precis som på mentalsjukhuset, det som händer i den alternativa drömstrippvärlden är en alternativ variant på det som händer ”på riktigt” i den ”riktiga” mentalsjukhusvärlden. Vi får anta att det är mentalsjukhusvärlden som är originalvärlden, där karaktärerna är av kött och blod och inte karikatyrer. Nu är förvisso alltihopa karikatyrer i den här jävla filmen. Men ni fattar kanske.

På strippklubben blir alla dårar till superbabes och heter saker som Amber och Blondie. Tillsammans med Babydoll bestämmer de sig för att rymma från stippklubben där de hålls fångna (gud när jag kan knappt tro att jag sitter och skriver det här på riktigt, det är för jävla korkat för att vara sant).

Hur är då deras Jönssonligaplan? Jo, när Babydoll dansar så stannar tiden, alla män blir som förlamade av hennes (får vi anta) förföriska dans. För när gubbarna bjuds på sexy dance, får vi i publiken se de tråkigaste och konstigaste actionscenerna som någonsin skapats. Ja, det är sant. När Babydoll dansar hamnar vi i ytterligare en oförklarlig dimension. I alla fall, när männen är förförda så ska kvinnsen skrapa ihop vissa grejer för att lyckas fly. En karta, tändare, kniv och en nyckel. Och när hon dansar och vi får se actionscener agerar de symboliskt för kampen och prylen de ska få tag i.

Det hela är så himla fult gjort och så tråkigt att man storknar. Att det genomgående inte finns någon karaktär man bryr sig om är också ett problem. De håller bara på och kämpar i två timmar och till ingen nytta. Under hela filmen ska vi heja på Babydoll och hennes upprättelse, men i slutet visar det sig att hon är bara ett mål för att få den jobbiga tjejen att fly från sjukan/stripphaket.

Nu har jag snurrat in mig, jag vet inte längre, jag orkar inte längre. Kan någon förklara? Vad vill Zack ha sagt? Jag har läst kommentarer om ”meta-feminism” och jag ska vara ärlig och säga att jag inte förstår alls vad det är och förklaringarna jag läst har jag inte heller fattat. Jag tror bara att de försökt hitta en mening som inte finns. När jag läser på Wikipedia att Zack har sagt att filmen är en kritik mot nördkulturens objektifiering av kvinnor undrar jag hur han har tänkt. För mig känns det här som den optimala nördkulturens objektifiering av kvinnor-filmen. För det finns ingen humor, ingen ironi, ingen självdistans.

Nån kanske hävdar att hela filmen är självdistans, att det bara är att se hur den ser ut. Men aldrig, aldrig att det kommer tillfällen då det i filmen ifrågasätts. Aldrig, aldrig, aldrig.

För tro mig, det finns ingenting här (eller gör det det?) Zack Snyder är en idiot och filmvärlden måste sluta ge honom pengar. För, jag kan inte sluta se hans filmer, de är tilldragande på ett otäckt sätt. Jag hatar varje sekund lika mycket som jag fascineras. Sucker Punch är världens sämsta film, jag hatade allting med den, ändå vill jag lösa pusslet. Varför? Jo, för att jag är en idiot. Jag är tvärsäker på att det inte finns något svar, men om det finns skulle jag bli rätt lycklig.

Så, snälla, hjälp en idiot: Vad vill Zack ha sagt?

