vad gör jag här en dikt av lukas moodysson

av strambergare

 

Köpte den här boken på bokhandeln på lilla torget i Norrtälje. Den låg där alldeles ensam för tjugofem spänn. Då tänkte jag att jag slår till. Har inte läst något av honom tidigare, men hans filmer är oftast väldigt bra. Men vad jag tycker om boken, eller dikten, är svårt. Vet inte om det är bra. Vet inte om det är dåligt. Det mest bara är. Men det är underhållande, det vet jag. Vardagslyrik som far fram fort, raka konstateranden, basala funderingar, oro över exkrementer. Hur fan kan avlopp fungera egentligen?

Den här delen om rädsla fick mig att skratta rakt ut i alla fall. Otroligt roligt formulerat:

jag är livrädd för flygplan

men rädsla och upphetsning hör ihop

jag skulle vilja gå ut på en flygplansvinge

jag är rädd för det mesta

precis som jag tror att de flesta människor är

men jag vill inte att rädslan ska få vinna

jag vill stirra den rakt i ögonen

jag skulle vilja knulla på en flygplansvinge

det skulle vara det ultimata

